بایگانی‌ها

ژان کلود-کریر درگذشت

«ماه متلاشی» نوشته ژان کلود کریر مقابل دوربین
«ماه متلاشی» نوشته ژان کلود کریر مقابل دوربین

ژان کلود-کریر، رمان‌نویس،نویسنده و فیلمنامه‌نویس مشهور فرانسه در سن 89 سالگی درگذشت.

به گزارش ورایتی،ژان کلود-کریر فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار بهترین فیلمنامه برای فیلم‌های «بار تحمل‌ناپذیر هستی»(اقتباسی از کتاب میلان کوندرا)،«میل مبهم هوس» و «جذابیت پنهان بورژوازی» روز دوشنبه در خانه خود در پاریس درگذشت. او 89 ساله بود.

خانواده کریر مرگ او را طبیعی اعلام کردند.کریر همکار پیوسته لوئیس بونوئل بود و فیلمنامه «خاطرات یک کلفت»(در این فیلم نقش کشیش را بازی کرد)،«بل دو ژور»،«راه شیری»،«شبح آزادی»،«میل مبهم هوس» و «جذابیت پنهان بورژوازی» را برای بونوئل نوشت که دو عنوان آخری نامزدی اسکار را برای او به همراه داشتند.
در مصاحبه ای با “داستان نویسان” ، كاریر در مورد چگونگی نزدیك شدن رابطه اش با بونوئل صحبت كرده بود، او گفته بود :« یك رابطه بسیار نزدیك بود. ما همیشه در یک مکان دور افتاده ، اغلب در مکزیک یا اسپانیا ، تنها بودیم ، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کردیم ، بدون دوستان ، بدون زنان ، بدون همسران. مطلقا هیچ کس در اطراف نبود فقط ما دو تا بودیم. باهم غذا خوردن ، باهم کار کردن ، باهم نوشیدن تا شیفتگی کاملی به فیلمنامه ای پیدا کنیم که روی آن کار می‌کردیم. من محاسبه کردم که بیش از 2000 بار فقط با هم غذا خوردیم. خیلی بیشتر دفعاتی است که بسیاری از زوج‌ها می‌توانند ادعا کنند.»
او بیش از 75 کار تولید شده در کارنامه خود داشت، از دیگر آثار شاخص کریر در مقام فیلمنامه‌نویس می‌توان اشاره کرد به «بازگشت مارتین گوئر»؛«طبل حلبی» به کارگردانی فولکر شلندورف،«سیرانو دوبرژراک»،«مکس، عشق من» ساخته ناگیسا اوشیما.«طبل حلبی» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و نخل طلا شد.
آخرین همکاری او در نگارش فیلمنامه در سینما برای فیلم سیاه و سفید فیلیپ گارل «شوری اشک»(2000) بود که در جشنواره کن رونمایی شد.
کریر در سال 1963 برای نگارش فیلم کوتاه «تولدت مبارک» برنده اسکار شده بود.در سال 2014 به او اسکار افتخاری اهدا کردند.
کریر کارش را با رمان‌نویسی شروع کرد، ژاک تاتی این جوان خوش قریحه را استخدام کرد تا برمبنای آثار این فیلمساز رمان بنویسد. همسر ژان کلود-کریر نهال تجدد بود.