بایگانی‌ها

کارگردان فیلم های خانوادگی

کارگردان فیلم های خانوادگی
کارگردان فیلم های خانوادگی

تکتم نوبخت

نانی مورتی با فیلم «سه طبقه» که محصول مشترک ایتالیا و فرانسه است در رقابت های کن حضور دارد. این کارگردان تحسین شده ایتالیایی بیست سال پس از دریافت نخل طلایی کن برای فیلم «اتاق پسر» با فیلم «سه طبقه» به کن بازگشته است. روایت این فیلم درباره سه خانواده است که در یک مجموعه آپارتمانی  در منطقه ای در رم زندگی می کنند.این فیلم بر اساس رمان یک نویسنده اسرائیلی  که در سال 2017منتشر شد ساخته شده که در آن موقعیت مکانی از تل آویو به رم منتقل شده است. فیلم تازه نانی مورتی، «سه طبقه»، اولین اقتباس او یک اثر دیگر برای ساخت فیلم سینمایی اش است.

نانی مورتی کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس و بازیگر ایتالیایی بیشتر به خاطر کارگردانی فیلم های «خاطرات عزیز» (1994) و « اتاق پسر» (2001) شناخته شده است.فیلم «اتاق پسر» برنده جایزه نخل طلایی در جشنواره کن 2001 شد. «اتاق پسر» به زندگی یک خانواده پس از مرگ پسرشان و تاثیرات روانی این فقدان در خانواده می پردازد. بیشتر منتقدان این فیلم را شاهکار نانی مورتی و برخی آن را هم تراز بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایتالیا می دانند.

فیلم  «مادرم»  نانی مورتی همچنین در مه 2015 در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در آمد. مورتی بعد از نمایش این فیلم که مرگ یک مادر را مورد کندو کاو قرار می دهد گفت «فیلم های من همیشه دو جنبه را داشته اند. در لحظه هایی دردناک هستند و در لحظه هایی مفرح. اما این یک استراتژی نیست، این راهی برای گفتن داستان زندگی آدم هاست.»  

مورتی یکی از فیلمساران محبوب کن است. او تاکنون  با شش فیلم خود در کن حضور داشته است و در سال 2012 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.  مورتی در سال 1993 نیز برای فیلم «خاطرات عزیز» برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم کن  شد. .این فیلم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و باعث شهرت جهانی مورتی شد.

«روز افتتاحیه کلوزآپ»  که یکی دیگر از آثار شاخص مورتی است یک فیلم کوتاه و محصول 1996 است. این فیلم که در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم کن در سال 1996 به نمایش در آمد، درباره نخستین نمایش فیلم «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی در رم است. مورتی خودش در این فیلم نقش مالک تماشاخانه ای را بازی می کند که محل برگزاری افتتاحیه فیلم «کلوز آپ» است.

نانی مورتی همچنین اپیزود «خاطرات یک سینمارو» را که یکی از اپیزودهای فیلم بلند «هر کس سینمای خودش» را در سال 2007 ساخت. یک فیلم چندگانه فرانسوی که به مناسبت شصتمین سالگرد جشنواره فیلم کن در سال 2007 ساخته و نمایش داده شد.این فیلم مجموعه از 24 فیلم کوتاه  از کارگردان های مطرح تاریخ سینماست.

«رویای شیرین» از اواین آثار مورتی یک فیلم کمدی- درام ایتالیایی است که نانی مورتی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می کند. این فیلم سال 1981 در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز جایزه ویزه هیات داروران را از ان خود کرد.

نانی مورتی در تمام آثارش با ارائه تصویری واقع گرایانه از زندگی معاصر خانواده ایتالیایی به مفاهیم عمیق انسانی می پردازد و رابطه میان زندگی خصوصی و عمومی شخصیت هایش را با نگاهی روانکاوانه به تصویر می کشد.