بایگانی‌ها

کشتار در اسلو

کشتار در اسلو
کشتار در اسلو

فیلمساز نروژی اریک پوپه، که سال 2017 با فیلم «انتخاب شاه» در بخش پانورامای جشنواره برلین حضور داشت، امسال با فیلم جدید به نام «یو – 22 جولای» به این فستیوال آمده. فیلمی که به گفته خودش بیش از سه سال روی آن کار کرده و تعدادی از مهمترین بحران‌های اخلاقی زندگی‌اش را در آن تجربه کرده.

این فیلم روایت واقعه تروریستی روز 22 جولای سال 2011 است که در آن 500 دانش آموز که برای شرکت در کمپ تابستانی حزب کارگر نروژ به جزیره یوتویا نزدیک شهر اسلو رفته بودند، مورد حمله مردی به نام آندرس برینگ برویک قرار گرفتند که در نتیجه آن 77 نفر کشته شدند.

پوپه بیش از سه سال درگیر تحقیقات در مورد ساخت این فیلم بود و برای اینکه از یادآوری این اتفاق تلخ برای بازماندگان خودداری کند به جای استفاده از نام‌های واقعی قربانیان شخصیتی داستانی به نام کاجا خلق کرد که بخشی از وقایع واقعی آن روز را تجربه می‌کند. پوپه در مورد این تصمیم می‌گوید: «من به دلایل اخلاقی نمی‌خواستم وقتی والدین این بچه‌ها فیلم را ببینند بگویند آیا این ماجرای فرزندشان بوده. به همین دلیل هم به جای خود جزیره یوتویا در جزیره کناری آن فیلمبرداری کردیم.»

آندره‌آ برنتزل بازیگر 18 ساله در اولین حضور سینمایی‌اش نقش کاجا را در این فیلم بازی می‌کند. پوپه همچنان در مصاحبه خود با اسکرین دیلی از همکاری نزدیکش و نمایش فیلم برای بازماندگان و خانواده قربانیان گفت. نکته‌ای مهم برای سوژه‌ای به این حساسی، مخصوصا در حالی که فیلم جدید پل گرین گراس در مورد این حادثه به نام «نروژ» که بیشتر روی برویک تمرکز دارد و مورد اعتراض زیادی در نروژ قرار گرفته.

این فیلم در روز 19 فوریه در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین نمایش داده شده است. در ادامه می‌توانید صحبت‌های امید معلم در گزارش ویدیویی دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.