بایگانی‌ها

کلمبیا، فرانسه، ایتالیا و شاید روزی ایران!

کلمبیا، فرانسه، ایتالیا و شاید روزی ایران!
کلمبیا، فرانسه، ایتالیا و شاید روزی ایران!

خالد صالحی

کسی که ریسک می‌کند، شاید شکست بخورد اما کسی که حاضر به هیچ ریسکی نیست هرگز موفق نمی‌شود.

ظاهرا تبدیل شده به شعار سرویس پخش آنلاین نتفلیکس. سرویسی که در اواخر دهه نود به وجود آمد و تا همین چند سال پیش فقط یک پخش کننده فیلم و سریال بود و از هنگام پخش سریال خانه پوشالی تبدیل به یک غول رسانه ای شده است.

مسئولان نتفلیکس از تجربه‌های جدید وحشتی ندارند. از کار با استعدادهای تازه نفس و ناشناخته نمی‌ترسند و با دادن آزادی عمل و بودجه‌ای مناسب به این جوانان به خوبی نتیجه اعتمادشان را دریافت می‌کنند. آنها انتشار یکباره هر فصل سریال‌ها را پایه گذاشتند و در ادامه مسیر خلاقانه خود به انتشار محصولاتی اگر نگوییم شاهکار، سطح بالا و به خوبی مورد استقبال قرار گرفته، پرداختند. سریال‌هایی مثل نارنجی مد جدید است، چیزهای عجیب و مستند به یاد ماندنی ساختن یک قاتل که احتمالا در هیچ جایی جز نتفلیکس مجال بروز و پخش پیدا نمی‌کرد.

بعد به سراغی پروژه‌ای جاه‌طلبانه رفتند. روایت زندگی پابلو اسکوبار بزرگترین و ثروتمندترین قاچاقچی مواد مخدر تاریخ در سریالی به اسم نارکوها. در این مرحله نتفلیکس گامی سرشار از ریسک برداشت که در صورت به نتیجه نرسیدن می‌توانست محصول نهایی را به زمین بزند.

ساختن سریال به زبان اسپانیولی و با بازیگرانی ناشناخته و نه چندان مشهور که یکی دو نفرشان حداکثر سابقه بازی در سریال هایی همچون بازی تاج و تخت (آن هم نه به عنوان نقش اصلی) را داشتند.

نتیجه، یک شاهکار فراموش نشدنی بود که اعتماد به نفس نتفلیکس را بالا برد و به همه فهماند اگر داستانی جذاب را به صورتی حرفه‌ای و آبرومندانه ساخت دیگر چیزهایی مثل دنبال کردن زیرنویس یا عدم استفاده از ستاره‌ها اهمیت ندارد.

حالا که به لطف نارکوها راه باز شده بود نتفلیکس کلید ساختن سریال‌های دیگری را به صورت مشترک با کشور‌های دیگر زد. آنان ابتدا به سراغ فرانسه رفتند و با به کار گرفتن دن فرانک نویسنده و فیلمنامه نویسی باسابقه سریال مارسی را با بازی بازیگرانی از قبیل ژرار دوپاردیو تولید کردند. مجموعه‌ای سطح بالا و باخوش کیفیت درباره سیاست، فساد و اتفاقات پشت صحنه ای که در بندر مارسی فرانسه رخ می ‌ و به نوعی مناسبات و فضای شکل‌گیری کاراکتری همچون فرانک آندروود را این بار در مقیاسی محدود به یک شهر بندری روایت می‌کند.

گام بعدی برزیل بود. سریالی به اسم 3 درصد که به تازگی منتشر شده و داستانی بسیار جالب درباره برابری، تبعیض و اکثریت در برابر اقلیت تعریف می‌کند. نوعی مسابقات عطش که این بار برای پیوستن چند جوان به اقلیت 3 درصدی بالای جامعه برگزار می‌شود و دیدن آن خالی از لطف نیست.

حالا نتفلیکس در جدیدترین گام خود به سراغ ایتالیا رفته است. سریالی در مورد سیاست و مافیا به اسم «سوبارو» که با همکاری شبکه رای این کشور تهیه می‌شود و فیلمبرداری‌اش در رم آغاز شده و احتمالا در سال آینده میلادی منتشر می‌شود. روندی که در صورت رعایت استانداردهای این سرویس پخش آنلاین و حفظ استانداردها و فدا نشدن کیفیت حالا حالا ها ادامه خواهد داشت و از کجا معلوم، شاید در چند سال آینده به خبر مشارکت نتفلیکس در ساخت یک سریال ایرانی منتهی شود!