بایگانی‌ها

گزارش نشست «پالتو شتری»/فیلمسازی ادامه نویسندگی است

گزارش نشست «پالتو شتری»/فیلمسازی ادامه نویسندگی است
گزارش نشست «پالتو شتری»/فیلمسازی ادامه نویسندگی است

مرسده مقیمی

دنیای تصویرآنلاین-نشست پرسش و پاسخ فیلم کمدی «پالتو شتری» آخرین نشست روز هفتم جشنواره بود.

در ابتدای این نشست مهدی علی‌میرزایی درباره هدفش از ساخت فیلم «پالتو شتری»، گفت: هدفم ساختن این فیلم بوده و هدف خاصی نداشتم. یک داستان داشتم که در یکی از مجلات معتبر ادبی کشور چاپ شده بود و بازخوردهای خوبی داشت، ظرفیت‌های دراماتیکش را گسترش دادم و به عنوان اولین فیلمم ساختم.

مجید شیخ‌انصاری تهیه‌کننده درباره شرایط ساخت این فیلم گفت: فیلمسازی در ایران بیشتر برای عوامل به خصوص کارگردان و تهیه‌کننده یک اتفاق است تا انتخاب. به محض این‌که شرایط حداقلی پیش بیاید ساخت را شروع می‌کنیم. شرایط قبل از عید آماده شد و بلافاصله بعد از عید کلید زدیم و کار پیش رفت. با یک گروه بسیار عالی، پشت صحنه بسیار آرام بود و باعث افتخارم است که با این گروه کار کردم

سام درخشانی درباره تجربه کار کردن با یک کارگردان کار اولی گفت: من مهدی علی‌میرزایی را خیلی وقت است که می‌شناسم. به عنوان نویسنده «در مدت معلوم» را نوشته بود و قبل از این کار در یکی از نوشته‌هایش یعنی «تخته گاز» بازی می‌کردم برای همین با نوع کار ایشان آشنا بودم. خیلی خوشحال شدم چون وقتی نویسنده‌ای بخواهد فیلمی بسازد قطعا یک فیلمنامه خوب برای خودش کنار می‌گذارد و من خوشبخت بودم که توانستم در این کار بازی کنم و از نتیجه هم راضی هستم.

لیندا کیانی هم درباره تجربه بازی در «پالتو شتری» گفت: بی.اغراق باید بگویم از معدود کارهایی بود که آن‌قدر پشت صحنه آرامی داشت که من روزشماری می.کردم آفیش باشم. آن‌قدر همه چیز آرام پیش می‌رفت و لذت‌بخش بود که خیلی کار را دوست داشتم. بی‌اغراق می‌گویم سام یکی از بهترین پارتنرهایی بود که تا به حال داشته‌ام. سام به من خیلی کمک کرد و آن‌قدر با آرامش تمرین کردیم تا آن خروجی را داد.

افسانه چهره‌آزاد هم درباره بازی در این فیلم گفت: خیلی خوشحالم که سهمی در این فیلمی که حرفی برای گفتن دارد دارم و از آقای علی‌میرزایی برای این متن زیبا و کارگردانی بسیار قوی بسیار سپاس‌گزارم. از آقای شیخ‌انصاری هم به خاطر شرایط و موقعیت‌هایی که برای ما ایجاد کرد که به راحتی این نقش را بازی کنیم، ممنونم.

در ادامه از علی‌میرزایی درباره کلمات رکیک در این فیلم پرسیده شد و این‌که آیا برای رده سنی محدودیت درنظر گرفته می‌شود، که کارگردان این فیلم گفت: من نمی‌دانم منظورشان از این کلمات چیست به لحاظ تجربی شاید فیلم سن‌دار باشد. تجربه‌ای که دو شخصیت در داستان فیلم می‌گذرانند به نوعی می‌تواند برای جوان‌ها جذاب‌تر باشد و برای نوجوانان هنوز آن اتفاقات رخ نداده باشد و با موقعیت‌های درامی که بین دو شخصیت هست ارتباط برقرار نکنند.

او درباره شخصیت‌پردازی با استفاده از مابه ازاهای بیرونی و شخصیت‌های خاص، گفت: اول این‌که درام باعث می‌شد شخصیت را در یک موقعیت تجسم کنم و بپرسم چه لازم دارد. دوم این‌که به کسانی که از فکر و فلسفه فیلسوفان یا اندیشمندانی که زمینه سوءتفاهم در فلسفه‌شان زیاد است رجوع می‌کردم و به تفکر آن‌ها فکر می‌کردم. سوم ما به ازاهای بیرونی که زیاد هم هستند استفاده می‌کردم.

مسعود امینی تیرانی هم درباره ویژگی‌های فیلمبرداری این فیلم گفت: فیلم از دو منظر برای من جذاب بود؛ یکی آشنایی قبلی که با تهیه‌کننده و کارگردان داشتم و دیگری تجربه‌ای که در ژانر کمدی نداشتم و می‌خواستم امتحان کنم. همیشه دوست دارم در کارها چالشی باشم که جدی‌تر بتوانم به موضوع فکر کنم. روی بعضی از موضوعات و ایده‌های اجرایی فکر کردیم به خصوص روی شکل نور و ترکیب‌بندی‌ها به سه چهار فرم کلی رسیدیم.

شاهرخ فروتنیان نیز درباره این همکاری گفت: برای من باعث مباهات بود که در این پروژه حضور داشتم.

بانیپال شومون درباره این‌که امسال چهار بار در جشنواره حضور داشته گفت: فکر می‌کنم کار خدا بوده است.

او در پاسخ به این سوال که کدام کار را بیشتر دوست داشته گفت: مهم‌ترین فیلمم «پالتو شتری» بود چون فیلمنامه را خیلی دوست داشتم و این‌که نقش کوهیار برایم خیلی سخت بود. همین‌طور حضور مهدی علی‌میرزایی و مجید شیخ‌انصاری و پارتنری مثل سام درخشانی برایم جذاب بود.

مهدی علی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که نویسندگی سخت‌تر است یا کارگردانی گفت: فیلمسازی ادامه نویسندگی است و من در طول فیلم این موضوع را بسیار درک کردم. در فیلمنامه «در مدت معلوم» من این را تجربه کردم. فونداسیون فیلمنامه را براساس یک اصل فکری و مفهومی طراحی می‌کنم. وقتی این طراحی می‌شود و بعد رویش داستان‌ها و دیالوگ‌ها و موقعیت‌هایی را برای مخاطب عام طراحی می‌کردم. نتیجه‌ای که در این فیلم طراحی کردم همین است. وقتی فیلم اکران می شود کسی که دنبال موقعیت شوخ و شنگ و روایت سیال و … است بهره خودش را می‌برد و کسی هم که دنبال یک نگاه عمیق‌تر در لایه‌های فیلم است هم ان‌شاءلله بهره خودش را می‌برد. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

از بانیپال شومون درباره گذشته کاری‌اش پرسیده شد که این بازیگر در پاسخ گفت: گذشته کاری من

 

به تئاتر برمی‌گردد و الان دو سه سال است که جدی‌تر کار تصویر انجام می‌دهم.

مجید شیخ‌انصاری درباره اکران فیلم گفت: به طور کلی فضای جشنواره امکان یک بازخورد جدی‌تر را به ما می‌دهد که بررسی می‌شود ولی احتمالا در نیمه اول سال آینده اکران می‌شود.

در پایان از مهدی علی‌میرزایی پرسیده شد فکر نمی‌کنید پایبندی زیاد به مفهوم اولیه به درام ضربه زد، که او در پاسخ گفت: در فیلم‌های دیگری که می‌نوشتم و دیگران می‌ساختند یک صنف تحصیل‌کرده را می‌دیدم که بدنه سینماروی ما را تشکیل می‌دادند. خیلی از کمدی‌ها این‌ها را جدی نمی‌گیرد و از کنار آن‌ها می گذرد. بعضی دفاتر فیلمسازی می‌گویند ما کمدی آدم‌های احمق را دوست داریم. من فکر کردم گفتمان فیلم می‌تواند در فضایی باشد که برای قشر تحصیل‌کرده جذاب باشد و واقعا باید ببینم در اکران عمومی چه اتفاقی می‌افتد..