بایگانی‌ها

گفتگوی بحث‌برانگیز فرهادی با فرانس 24

گفتگوی بحث‌برانگیز فرهادی با فرانس 24
گفتگوی بحث‌برانگیز فرهادی با فرانس 24

به‌تازگی رسانه معروف فرانس 24 گزارشی را از گفتگو با فرهادی منتشر کرده است. در گزارش فرانس 24، که ویدیوی آن را در ادامه می‌توانید ببینید، از فرهادی به‌عنوان یکی از معدود فیلمسازانی که در ایران هنوز آزادانه می‌تواند فیلم بسازد نام برده شده و از او درباره معرفی دوباره فیلمش به اسکار و رابطه‌اش با سیستم سیاسی کشور سوال می‌پرسند:

بار دیگر یکی از فیلم‌های شما یعنی «فروشنده» به‌عنوان نماینده ایران به اسکار فیلم خارجی زبان فرستاده شده. برخی منتقدان می گویند این نشان می‌دهد که شما در مقابل  خواسته‌های  جمهوری اسلامی نرمش به خرج می‌دهید تا بتوانید همچنان در ایران فیلم بسازید، پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

فرهادی هم در پاسخ از روند معرفی «فروشنده» برای اسکار و شباهت نگاه تندروها در داخل و خارج از کشور به فیلم‌هایش می‌گوید:

«به نظرم این آدمها از فضای داخل ایران مطلع نیستند، هیئتی که فیلم اسکار را انتخاب می کند از مسئولین جمهوری اسلامی و سیستم نیستند، بلکه ترکیبی از منتثدین و سینماگران هستند، مثلا یکی از آنها کارگردان جوانیست به نام شهرام مکری که آخرین فیلمش در فستیوال ونیز پخش شد و فیلمساز بسیار معتبریست، گاهی از بیرون اطلاعاتی می‌آید که خلاف واقع است و خود من هم اساسا رابطه خیلی خوبی با مسئولان ندارم. در واقع این نگاه شبیه نگاه  تندروهای داخل ایران است چون آنها می گویند فرهادی فیلم می سازد تا خارجی ها خوششان بیاید و دوست داشته باشند در حالی که من بیشتر فیلمهایم را در داخل ایران ساخته ام و مردم بیشترین استقبال را از  فیلمهایم کرده اند. همین نگاه را تندروهای خارجی هم دارند و می گویند: چون فرهادی نزدیک به سیستم است فیلمهایش در ایران اکران می شوند و می فروشند و در واقع هر چیزی که سیستم از او بخواهد را انجام می دهد. به نظرم تندروها همه جای دنیا شبیه هم فکر می کنند.»

ویدیوی این گفتگو را در دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.