بایگانی‌ها

درگذشت بازیگر «پاریس، تگزاس»

درگذشت بازیگر «پاریس، تگزاس»
درگذشت بازیگر «پاریس، تگزاس»

هری دین استانتون، بازیگر مطرح آمریکایی که برای سینمادوستان ایرانی بیش از همه با حضور در نقش اول فیلم «پاریس‌، تگزاس» شناخته می‌شد، روز گذشته در 91 سالگی درگذشت.

 استانتون که بازیگری را در دهه پنجاه با ایفای نقش‌های کوچک در تلویزیون آغاز کرده بود، از اواخر دهه شصت به بازیگری پرکار در سینما تبدیل شد و عمدتا در فیلم‌های مستقلی بازی می‌کرد که بسیاری از آن‌ها بعدها تبدیل به آثار کالت و محبوب سینمادوستان گردید. «پاریس، تگزاس»، «لوک خوش دست»، «پدر خوانده 2»، «زمان روراستی»، «بیگانه»، «آخرین وسوسه‌ی مسیح»، «از ته دل وحشی»، «توئین پیکس: با من روی آتش بیا»، «داستان استریت» و «مسیر سبز» از جمله برجسته‌ترین آثار اوست.

هری دین استانتون همواره به عنوان بازیگری شناخته می‌شد که عموما در نقش‌های کوچک ظاهر می‌شود، اما حضورش چنان قدرتمندانه و موثر است که بر کلیت فیلم تاثیر می‌گذارد. راجر ایبرت در مقاله مشهوری با عنوان «قاعده والش-استانتون» بیان می‌کند هر فیلمی که در آن ام. اِمِت والش یا هری استانتون حضور داشته باشد، هرگز فیلم ضعیف و بدی نخواهد بود. استانتون آخرین بار در فیلم مستقل «خوش شانس» ساخته جان کارول لینچ بازی کرد که اوایل سال جاری میلادی اکران شد.