بایگانی‌ها

از کابل تا جشنواره تورنتو

از کابل تا جشنواره تورنتو
از کابل تا جشنواره تورنتو

به نقل از دنیای تصویر، شماره 277

 در زمانه‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر انیمیشن‌های سینمایی با ساده‌ترین خط داستانی ممکن ساخته می‌شوند، خبر تولید انیمیشن سینمایی تازه‌ای از سوی کمپانی کارتون سالون، که آثاری مثل «راز کلز»(2009) و «ترانه‌ی دریا»(2014) را در پرونده‌اش دارد خوشحال کننده است. جدیدترین کار این کمپانی،«نان آور» نام دارد که بر اساس رمانی مخصوص نوجوانان به همین نام  و نوشته‌ی دبورا الیس ساخته شده است.

«نان‌آور» داستان دختر یازده ساله‌ای به نام پروانه است که طی دوران حکمرانی طالبان با خانواده‌اش در آپارتمانی بمباران شده در کابل، پایتخت افغانستان زندگی می‌کند. پدر پروانه که تا قبل از بمباران مدرسه‌ی محل کارش به تدریس مشغول بوده حالا در گوشه‌ی بازار روی پتویی می‌نشیند و برای مردم بی‌سواد نامه می‌نویسد و نامه‌هایشان را می‌خواند.

یک روز او را به خاطر داشتن تحصیلات خارجه دستگیر می‌کنند و خانواده بدون نان‌آور باقی می‌ماند. وقتی شرایط وخیم می‌شود تنها یک راه حل  می‌ماند؛ از آنجایی که طالبان کار کردن دختران و زنان را ممنوع کرده‌ پروانه باید خود را شبیه پسرها کند و به نان آور خانه تبدیل شود. این فیلم را نورا تومی کارگردانی کرده و آنجلینا جولی یکی از تهیه کنندگان اجرایی آن است. جولی درباره‌ی «نان‌آور» گفته: « باعث افتخارم است که جزوی از گروه تولید این فیلم زیبا با موضوعی به روز و بسیار مهم هستم. میلیون‌ها دختر در سراسر جهان زودتر از آنچه باید بزرگ می‌شوند و مجبور می‌شوند در سن کم و شرایط سخت کار کنند تا خانواده‌هایشان بتوانند امرار معاش کنند. امیدوارم این فیلم باعث شود این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.»

«نان‌آور» به تازگی در جشنواره‌ی تورنتو به شکلی محدود به نمایش درآمده. نمایش عمومی آن در پاییز خواهد بود.