بایگانی‌ها

شکست هالیوود در اثر نقد و امتیازات منفی فیلم‌ها؟!

شکست هالیوود در اثر نقد و امتیازات منفی فیلم‌ها؟!
شکست هالیوود در اثر نقد و امتیازات منفی فیلم‌ها؟!

سالی که گذشت با اینکه شاهد رکوردهای جابجا شده‌ی زیادی در گیشه بودیم اما پر بود از شکست‌ها و افسردگی‌های تهیه‌کنندگان، فیلم‌هایی که برخلاف بودجه و سر و صداهای چند میلیونی‌شان نفروختند و داغ ننگی شدند بر پیشانی تهیه‌کننده و کارگردان‌هایشان، اما در این بین تنها کسانی که طبق معمول توانستند حسابی از زیر فشارها قصر در روند، بازیگران میان رده و گاه ستاره‌های هالییودی بودند که دیگر جمعیت زیادی در قرن 21‌ام برای هوش و خردشان تره هم خرد نمی‌کنند و ظاهر و اندام پر زرق و برقشان در اینساگرام برای اکثریت مخاطبان کافی است!

اما در میان خیل عظیم بهانه‌تراشی‌های سازندگان فیلم‌ها شاید پر سر و صداترینشان نمره‌های عجیب وبسایت راتن تومیتوز باشد، که اگر از حق نگذریم شبهات زیادش در نمره‌گذاری و وجود سلیقه خاص (یا اگر روشن‌تر بگوییم یعنی چیزی که مارول می‌سازد، نمره‌اش دست آخر با اثر خوب استودیو ده تا فرق می‌کند) و خاطره‌ی بی انصافی در مورد «بتن علیه سوپرمن» به تئوری توطئه از سوی این سایت رنگ حقیقت می‌دهد. برت راتنر، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مطرح هالیوودی در مصاحبه‌ای از راتن تومیتوز با عنوان “مخرب بیزینس ما” یاد کرده بود و مدعی شده بود که آن‌ها یا پول می‌گیرند و یا از روی برگردانی مخاطبان از سینمای ما لذت می‌برند!

اما جدیدترین تحقیقات انجام شده‌ توسط رئیس بخش داده‌ و پروژه‌های آنالیزی مرکز فناوری سرگرمی یو‌اس‌سی بر روی 150 فیلم اکران شده در سال 2017 که بیش از 1 میلیون دلار در گیشه فروخته اند، نه تنها تمام این ادعاها را رد کرده است، بلکه می‌گوید که منتقدان امسال خیلی هم بر بلاک باسترها آسان گرفته اند! این آنلالیز که شرح دقیقش در وبسایت مدیوم منتشر شده، پارامترهای فروش کلی فیلم‌ها و البته بازگشت آن‌ها در گیشه و تأثیر نظر منتقدان از جمله راتن‌تومیتوز را در نظر گرفته و تأثیرشان در نفروختن یک فیلم را ناچیز خوانده است.

ادعای جدید پس از این تحقیقات مبنی بر هوش مخاطب جدید سینما عنوان شده و تحقیقات نشان می‌دهد که مخاطبان امروزه به خوبی تشخیص می‌دهند که این همه بوی خوبی که در رسانه‌ها راه می‌اندازند از غذایی لذیذ است یا خیر! آن‌ها در ادامه‌ی بحث هوش مخاطبان سینما گفته اند که امروزه نظر منتقدها کمترین اثر خود را در تاریخ دارد و درکنار رفع اتهام از راتن تومیتوز به نظر می‌رسد که این وبسایت گوجه فرنگی‌ها از همیشه بی‌مصرف‌تر هم به نظر می‌رسد!