بایگانی‌ها

انصراف مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی از داوری شدن در فجر

انصراف مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی از داوری شدن در فجر
انصراف مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی از داوری شدن در فجر

مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی طی یادداشت‌ها ی جداگانه از داوری شدن فیلم‌شان در جشنواره فجر انصراف خود را اعلام کردند.
یادداشت مسعود کیمیایی بدین شرح است:

به نام خدا

درود سرزمین کهن -ایران
درود به مردم قدرندیده و هنرمندان

با احترام،
به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بوسیله دکتر محمد مصدق در سالهای ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.

دیگر هنرمندان فیلم خائن‌کشی به جای خود می‌مانند.
در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.

عدالت همیشه نگران قضاوت است.»

پولاد کیمیایی نیز با انتشار یادداشت کوتاهی از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

پولاد کیمیایی نوشت: وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت های بزرگ کار آدم های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می کنم.

گفتنی است که پولاد کیمیایی در «خائن‌کشی» ساخته پدرش مسعود کیمیایی نقش آفرینی کرده است.

تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» بیان کرد: این فیلم به احترام عواملی که نزدیک به دو سال برای ساخت آن تلاش کردند، در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر باقی می‌ماند.  

 

به گزارش ایسنا، اعلام اسامی هیأت داوران جشنواره فیلم فجر و انتخاب شهاب حسینی به عنوان یکی از داوران بخش سودای سیمرغ که فیلم جدید مسعود کیمیایی هم در آن پذیرفته شده، برای خیلی از علاقه‌مندان سینما یادآور حاشیه‌های دو سال قبل جشنواره میان این دو سینماگر شد؛ جایی که کیمیایی با فیلم “خون شد” در بخش مسابقه‌ی جشنواره حضور داشت ولی پیش از شروع این رویداد بخاطر برخی اتفاق‌های تلخ سیاسی و اجتماعی آن مقطع از جشنواره انصراف داد و شهاب حسینی با اظهاراتی تند به انتقاد از این تصمیم کیمیایی پرداخت که آن هم با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.  

 

حالا دو سال پس از آن ماجرا، کیمیایی یک بار دیگر از جشنواره انصراف داده و این تصمیم او به زعم بسیاری، واکنشی به حضور حسینی در هیات داوران تعبیر شده است.  

 

علی اوجی – تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انصراف کیمیایی می‌گوید: به تصمیم آقای کیمیاییِ بزرگ و دوست داشتنی به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران احترام می‌گذارم، به هر حال شأن ایشان بالاتر از قضاوت در فستیوال است و با توجه به سابقه‌ی سینمایی آقای کیمیایی و اینکه جشنواره‌ی فجر امسال، جشنواره‌ی جوان‌هاست باید به نظر ایشان مبنی بر قضاوت نشدن در حضور جوان‌ترها احترام گذاشت.‌ البته فیلم «خائن‌کشی» به احترام تلاش و زحمت عواملش که یک سال و ۹ ماه مشغول تولید بودند، در جشنواره‌ی فجر باقی می‌ماند و جناب کیمیایی هم همانطور که در نامه خود اعلام کردند فقط از بخش کارگردانی انصراف دادند.