بایگانی‌ها

انیس واردا روح واقعی سینما بود

انیس واردا روح واقعی سینما بود
انیس واردا روح واقعی سینما بود

ترجمه:ارغوان اشتری

 

رزالی واردا، دختر انیس وارادا در جشنواره کن امسال منابع مالی پروژه  «آموزش با تصاویر:خوشه‌چین‌ها و من» را تامین کرد. کمپانی نت‌فلیکس علاوه بر اینکه فیلم تاد هینز را به مبلغ یازده میلیون دلار خرید، در این پروژه هنری نیز سرمایه گذاری می‌کند. آموزش با تصاویر…» براساس راش‌های مرمت شده مستند انیس واردا است که سال 1999 ساخت.  

 

مارتین اسکورسیزی نیز در راه‌اندازی   این مدرسه ابتکاری فیلم که براساس راش‌های «خوشه‌چین‌ها و من/ «The Gleaners and I» است،کمک می‌کند. بیش از 60 ساعت راش از مستند بلند «خوشه‌چین‌ها و من» ساخته انیس وارادا برای فیلمسازان نسل آینده  با  ابتکاری از سوی موسسه INA و سینه‌تامارایس به صورت یک  فرصت مطالعاتی و پلتفرم دیجیتال ارائه می شود. این پلتفرم برای تمام مدارس سینمایی دنیا  در دسترس خواهد بود.

 

در حاشیه جشنواره کن ، مرکز CNC و رزالی واردا، دختر انیس که خود فیلمساز  و مدیر عامل شرکت سینه-تامارایس است به همراه  آنیس شوو، مدیر  موسسه INA از این پروژه رونمایی کردند .این برنامه با حضور سرزده مارتین اسکورسیزی همراه شد که از ابتدای این پروژه با دختر انیس واردا همراهی نشان داده است.

 

در این مراسم مارتین اسکورسیزی گفت:« انیس روح واقعی سینما بود. او می‌توانست از هر موضوعی در هر زمانی فیلم بسازد.  فکر کردم با این همه راش که هست ، می‌توان کار بیشتری انجام داد. شاید دیگر فیلمسازان راهی برای پیدا کردن نقظه نظر خودشان نسبت به این فیلم‌ها پیدا کنند.»

 

پس از مرگ انیس واردا، مارتین اسکورسیزی از رزالی  پرسیده بود که چه بلایی بر سر راش‌های دیجیتال فیلمساز فقید آمده است و نقطه آغاز پروژه از اینجا شکل گرفت.

در این برنامه مدیر کمپانی ام کا دو و  مدیر مدرسه سینمایی لافمیس حضور داشتند. . دانشجویان یک پلتفرم دو زبانه هفت روز هفته و هر روز در اختیار دارند که تمام راش‌ها را همراه فیلم اکران شده و محتوای آموزشی مانند عکس ها و دفترچه تبلیغاتی فیلم را دانلود کنند.

 

با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های تدوین که اولین بار برای راش های یک فیلم استفاده شده، دانشجویان می‌توانند کلید واژه جستجو کنند و راش با تصاویر خاص را پیدا کنند یا مصاحبه های استفاده نشده را با فیلم های تدوین نمایند تا فیلم خودشان را بسازند.

 

 

دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک در آمریکا به مدرسه سینمایی لافمیس برای راه اندازی این پروژه در  ماه سپتامبر کمک می‌کنند.کمپانی ویلا آلبرتین مسوول اجرای این پروژه  در آمریکا را بر عهده دارد. کمپانی های نتفلیکس ، موسسه لومییر، سینماتک فرانسه، کمپانی ام کا دو، شانل، آکادمی اسکار، مجموعه کرایتریون، یانوش فیلمز  حامیان این برنامه آموزشی هستند که قرار است در سال های آینده برای پنج قاره   اجرا شود.

 

انیس وارادا فیلم «خوشه چین‌ها و من» را سال 2000 ساخت که در جشنواره کن به رقابت پرداخت.. او تنها زن فیلمساز برنده نخل طلا، اسکار افتخاری و سزار است.