بایگانی‌ها

اوتار یوسلیانی درگذشت

▪️اوتار یوسیلیانی ، فیلمساز گرجستانی که از هنرمندان و سینماگران مشهور گرجستان بود، در سن هشتاد و نه سالگی درگذشت. یوسیلیانی در گرجستان و در عرصه جهانی شهرت داشت. به گزارش دنیای تصویر آنلاین او فیلمسازی را در سال 1956 در استودیو فیلم گرجستان شروع کرد. او همه کاری انجام می‌داد از دستیار کارگردانی و تدوین گرفته تا مستندسازی.

🔹او سپس از سال 1961 به بعد به فیلمنامه‌نویسی و ساختن فیلم بلند رو آورد. از فیلم‌های مشهور یوسیلیانی می‌توان اشاره کرد به «برگ‌ریزان/Falling Leaves»،«روزی روزگاری پرنده‌سیاه آوازه‌خوانی وجود داشت»، «پاستورال/Pastorale»، «محبوب‌های ماه/Favourites of the Moon»، «شکار پروانه/Butterfly Hunt» و… در سال‌های 1980 یوسیلیانی به فرانسه رفت و به مستندسازی و ساخت فیلم‌کوتاه و فیلمسازی در فرانسه ادامه داد. فیلم او «محبوب‌های ماه» برنده جایزه ویژه از جشنواره ونیز در سال 1984 شد. فیلم‌های دیگرش مانند Et la lumière fut وBrigands-Chapter VII نیز از ونیز جایزه ویژه گرفتند.

🔹او سال 1999 یکی از نقش‌های اصلی را در فیلمش n Vino Veritas! ایفا کرد و Chantrapa در جشنواره کن سال 2010 در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.