بایگانی‌ها

تنهایی یک روح سرکش

تنهایی یک روح سرکش
تنهایی یک روح سرکش

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«کجا رفتی، برنادت» به کارگردانی ریچارد لینکلیتر فیلمی است در ژانر درام-کمدی-معمایی که فیلمنامه آن را لینکلیتر، هالی گنت و وینسنت پالمو بر اساس رمانی به همین نام از ماریا سمپل نوشته‌اند. کیت بلانشت، بیلی کراداپ، کریستن ویگ، اما نلسون، جیمز اربنیاک، جودی گریر و لارنس فیشبرن از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«کجا رفتی، برنادت» 16 اوت 2019 توسط « آناپورا پیکچرز»  به اکران درآمد و با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان روبرو شد.

ژانویه 2013« آناپورا پیکچرز» و «کالر فورس» حق ساخت فیلم از روی رمان را خریداری کردند .فوریه 2015 اعلام شد ریچارد لینکلیتر کارگردانی فیلم را برعهده خواهد داشت. آوریل 2016 هالی گنت پامو و وینس پالمو به عنوان فیلمنامه نویس به گروه پیوستند. فیلمبرداری از ژوئیه 2017 آغاز شد. فیلم بعد از سه بار  تغییر برنامه، نهایتا از 16 اوت 2019 اکران شد.

«کجا رفتی، برنادت» در ایالات متحده و کانادا در گروه فیلم‌های «نور کور کننده»، «47 متر زیر آب: بدون قفس» و «پسران خوب» اکران شد. طبق پیش بینی‌ها در اولین آخر هفته اکران فیلم باید 5 میلیون دلار از 2404 سالن سینما فروش می‌کرد. فروش فیلم در روز اول به رقم 1.2 میلیون دلار رسید و در نهایت با 3.5 میلیون دلار در رده یازدهم جدول قرار گرفت.

این فیلم به دلیل صحنه‌های استعمال مواد مخدر و استفاده از برخی کلمات مناسب بالای  13 سال درجه بندی شده است.

کارگردان فیلم ریچارد لینکلیتر به دلیل رابطه مادر و دختری قوی موجود در داستان به آن علاقه‌مند شد. او سه دختر و دو خواهر بزرگ‌تر از خودش دارد.

 

کجا رفتی، برنادت/ Where’d You Go, Bernadette

کارگردان: ریچارد لینکلیتر، تهیه کننده: نینا جیکوبسون، برد سیمپسون، جینجر اسلج، فیلمنامه نویس: ریچارد لینکلیتر، هالی گنت، وینسنت پالمو جونیور، بر اساس رمانی از ماریا سمپل، مدیر فیلمبرداری: شن اف کلی، تدوین: ساندرا ادر، موسیقی: گراهام رینولدز، سم لیپمن، تولید: آناپورا پیکچرز، کالر فورس، دتور فیلم پروداکشن، پخش: یونایتد آرتیست ریلیسیگ، تاریخ اکران: 16 اوت 2019 (ایالات متحده)، زمان: 109 دقیقه، هزینه تولید: 20 میلیون دلار، فروش گیشه:3.8 میلیون دلار (18 اوت)

 

بازیگران:

کیت بلانشت (برنادت فاکس)، بیلی کراداپ (الگی)، کریستن ویگ (آدری)، اما نلسون (بی برانچ)، جیمز اربنیاک (مارکوس اسنرگ)، جودی گریر (دکتر کرتز)، لارنس فیشبرن (پل جلیک)، توریان بلیساریو (بکی)، مگان ماللی (جودی تال) و کلودیا دومیت (آیریس)

 

خلاصه داستان:

برنادت از آدم‌ها متنفر است. از خانه بیرون رفتن متنفر است و از همه بیشتر از والدین همکلاسی‌های دخترش بی در مدرسه متنفر است. وقتی او ناپدید می‌شود بی باید بفهمد او کجاست و چه بلایی سرش آمده است.

 

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 96 نقد انجام شده، نظر مثبت 43% منتقدان را با میانگین امتیاز 5.54 از 10  بدست آورد. در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 51  از 100 را بر مبنای 31  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده « نقد‌های متوسط و متفاوت » است. مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  B دادند. مخاطبان «پست ترک» به فیلم  3.5 ستاره از 5 ستاره دادند و 60% دیدن آن را توصیه کردند.

ریچارد روپر از «شیکاگو سان‌تایمز» از 4 ستاره فیلم را لایق 2 ستاره دانست و نوشت: «فیلم اسلوبی سفت اما ساده دارد که با جمعیتی از شخصیت‌های گرفتار پر شده که خنثی و منفعل ظاهر می‌شوند یا در شکل هجویه‌ای از کلیشه‌ها دست بعمل می‌شوند. «کجا رفتی، برنادت» یکی از ناامیدکننده‌ترین فیلم‌های سال 2019 است. جز دفعات نادری است که کیت بلانشت در نقش یک مادر و همسر خشمگین اجرای ضعیفی دارد.»

بری هرتز در نقد خود برای «گلوب اند میل» یک ستاره از چهار ستاره را به فیلم داد و نوشت: «جایی در اعماق فیلم لینکلیتر می‌شود دید چه بر سر نابغه‌های خلاق می‌آید اگر دست از خلاقیت بکشند. فیلم حاضر ثابت می‌کند که چرا بعضی هنرمندان باید در اوج خداحافظی کنند.»

دیوید الریش از «ایندی وایر» نوشته: «سوال اصلی این است که برنادت دو دهه پیش از شروع فیلم کجا بوده.شاید این موضوع خیلی هم اسرارآمیز نباشد اما جایی که برنادت رفته بسیار باورپذیرتر و واقعی تر است تا جاییکه در انتها به آن می‌رسد. این داستان پیچیده‌تر از آن است که لینکلیتر بخواهد اینجا تعریفش کند.»

اون گلایبرمن از «ورایتی» نوشت: «لینکلیتر همانقدر که یک فیلمساز برجسته است یک عقل‌گرای معتقد به آیین ذن هم هست. زبان موجز و انسانیت کارش ما را وا می‌دارد به برنادت نگاه کنیم و بگوییم: «تو به کمک نیاز داری.» اما همین جلوی شخصیت را می‌گیرد تا تجلی احساسات و عواطف بزرگ‌تری شود.»

دیوید ادلستاین از «نیویورک مگزین» نوشت: «او کارگردان کاربلدی است اما نتوانسته برای کتاب پرفروش ماریا سمپل که درمورد یک معمار مردم گریز یاغی به اسم برنادت است، فرم مناسب را پیدا کند.»

بنجامین لی از «گاردین» نوشت: «این فیلم از آن دسته اقتباس‌های اشتباه است تا جایی که در انتها  با این سوال مواجه می‌شوی که اصلاً چرا از اول یک نفر به این فکر افتاده که ساخت یک فیلم از روی این کتاب ایده خوبی است.»