بایگانی‌ها

جادوی یک فرشته

جادوی یک فرشته
جادوی یک فرشته

ترجمه: آذین شریعتی
دنبای تصویرآنلاین-اکران «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» محصول والت دیزنی پیکچرز با بازی آنجلینا جولی از 18 اکتبر در سینماهای ایالات متحده آغاز شده است. قسمت اول این فیلم با نام «مالیفیسنت» در سال 2014 اکران شد. یواخین رانینگ فیلمساز نروژی بر اساس فیلمنامه‌ای از لیندا وولورتون، میکا فیتزرمن و نوآ هارپستر کارگردانی «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» را برعهده داشته. الی فنینگ، سم ریلی، ایملدا استانتون، جونو تمپل و لزلی منویل دوباره درقالب شخصیت‌های قسمت اول فیلم ایفای نقش می‌کنند در حالیکه برنتون ویتس از فیلم اول جای خود را به هریس دیکنسون داده و بازیگران جدیدی مانند اد اسکرین و میشل فایفر به گروه ملحق شده‌اند.
آنجلینا جولی پس از اکران «مالیفیسنت» در سال 2014 اعلام کرد که احتمال ساخت یک دنباله برای این فیلم وجود دارد و همان سال تهیه کننده این خبر را به صورت رسمی تایید کرد. سپتامبر 2017 جولی اعلام کرد: «در حال کار بر روی فیلمنامه هستیم و این فیلم یک دنباله فوق‌العاده برای قسمت اول خواهد شد». یواخین رانینگ که سابقه همکاری با دیزنی را برای کارگردانی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» در سال 2017 داشت برای کارگردانی «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» انتخاب شد. فیلمبرداری از ماه مه تا اوت 2018 دراستودیو پاینوود انگلستان بطول انجامید.
«مالیفیسنت: معشوقه شیطان» از 18 اکتبر در ایالات متحده اکران شد و تا بحال توانسته 299 میلیون دلار در گیشه فروش کند. فیلم با واکنش‌های متناقضی از سوی منتقدان روبرو شده، نقش آفرینی آنجلینا جولی، فنینگ و فایفر مورد تحسین قرار گرفته اما منتقدان داستان بی مایه و جلوه‌های بصری بیش از حد ساختگی فیلم را نکوهش کرده‌اند.
پیش‌بینی می‌شد «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» در افتتاحیه‌اش در 3790 سینما 45 تا 50 میلیون دلار فروش کند. فیلم در روز اول 12.5 میلیون دلار فروخت و با فروش 36.9 میلیون دلاری در آخر هفته در صدر جدول فروش قرار گرفت اما در مقایسه با فروش افتتاحیه 69.4 میلیون دلاری قسمت اول 47 درصد افت داشته است. علت این افت فروش را فاصله پنج ساله با نمایش قسمت اول فیلم و نقد‌های متناقضی که درموردش نوشته شده و همچنین رقابت با فیلم‌های در حال اکران می‌دانند. فیلم در آخر هفته دوم با 19.7 میلیون دلار جایگاه خودش را در بالای جدول فروش حفظ کرد. فیلم برای سربسر شد ن با هزینه تولید باید بین 400 تا 475 میلیون دلار بفروشد و برای رسیدن به سود نیاز به فروش بالای 500 میلیون دلار دارد.
جئوف زانلی آهنگساز فیلم پیش از این با رونینگ کارگردان در فیلم «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» همکاری داشته. ساوندترک فیلم با نام «نمی‌توانی یک دختر را متوقف کنی» با صدای بیبی رکسا منتشر شده.

مالیفیسنت: معشوقه شیطان/ Maleficent: Mistress of Evil
کارگردان: یواخین رونینگ، تهیه کننده: جو رات، آنجلیا جولی، دانکن هندرسون، فیلمنامه نویس: لیندا وولورتون، نوا هارپستر، میکا فیتزرمن بلو، بر اساس شخصیت‌هایی از انیمیشن دیزنی «زیبای خفته» اثر چارلز پرالت، مدیر فیلمبرداری: هنری براهام، تدوین: لورا جنینگ، موسیقی: جئوف زانلی، محصول: والت دیزنی پیکچرز، رات فیلمز، پخش از: والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز، تاریخ اکران: 18 اکتبر 2019، زمان: 118 دقیقه، هزینه تولید: 185 میلیون دلار، فروش گیشه: 299 میلیون دلار
بازیگران:
آنجلینا جولی/ مالیفیسنت، الی فانینگ/ شاهزاده آرورا، میشل فایفر/ ملکه انگریت، سم رایلی/ دیاوال، اد اسکرین/ بورا، هریس دیکنسون/ شاهزاده فیلیپ، ایملدا استانتون، جونو تمپل، لزلی منویل، روبرت لیندزی، وارویک دیویس.

خلاصه داستان:
مالیفیسنت برای برپایی مقدمات جشن ازدواج آرورا و پرنس فیلیپ وارد قصر قدیمی می‎شود و با پدر و مادر همسر آینده آرورا دیدار می‌کند. مادر پرنس فیلیپ نقشه نابود کردن سرزمین افسانه‌ها را در سر دارد. ماالیفیسنت به امید متوقف کردن او افرادش را دور هم جمع می‌کند تا به جنگ ارتش قدرتمند او برود.

واکنش منتقدان:
فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 225 نقد انجام شده، نظر مثبت 41% منتقدان را با میانگین امتیاز 5.13 از 10 بدست آورد. این سایت در جمع بندی نظر منتقدان نوشت: «مالیفیسنت: معشوقه شیطان علیرغم داشتن بازیگران و جلوه‌های بصری تاثیرگزار از کمبود یک قصه جادویی که حضور آن‌ها را توجیه کند، رنج می‌برد.» در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 43 از 100 را بر مبنای 40 نقد بدست آورد که نشان‌دهنده « نقد‌های متوسط یا ترکیبی » است. مخاطبان «سینما اسکور» بر مبنای امتیاز A+تا F مانند قسمت اول به فیلم امتیا ز A دادند. مخاطبان «پست ترک» به فیلم 4.5 ستاره از 5 ستاره دادند و 59 درصد دیدنش را پیشنهاد کردند.
پیتر برادشاو از گاردین نوشت: «این مالیسیفنت ناامید کننده است اگرچه حضور آنجلینا جولی که این کار را هم مثل بقیه کار‌ها در زندگی‌اش با جدیت انجام داده، پر‌فروشش می‌کند.»
برایان لوری در سی‌ان‌ان نوشت: «در فیلم از جادو خبری نیست اما از حیث ارتقای داستان اصلی و قرار دادن مواد اولیه مناسب برای ایفای یک نقش خوب در اختیار بازیگر «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» کار خودش را درست انجام می‌دهد.»
استفانی زاکارک از تایم نوشت: «این فیلم را بخاطر طراحی لباس بدیع و ماهرانه‌اش، آدم کوچولو‌های قارچی و موجودات افسانه‌ای مینیاتوری با دامن‌هایی از گل قاصدک و بخاطر آنجلینا جولی ببینید.»
جاستین چانگ منتقد لس‌آنجلس تایمز نوشت: «مثل اکثر دنباله‌هایی که برای فیلم‌ها ساخته می‌شوند، «مالیفیسنت: معشوقه شیطان» هم تنها بدلایل تجاری ساخته شده. این فیلم با وجود دیالوگ‌های بی حال، مبارزه‌های اغراق آمیز و جلوه‌های بصری بی فایده‌اش شاهکار نیست، حتی یک فیلم خوب هم حساب نمی‌شود اما دیدنش لذت بخش است.»
مایکل او سالیوان در واشنگتن پست نوشت: «قبل از اینکه کودکان خردسال یا حتی بزرگسالان نازک‌دل را به دیدن این فیلم شوک آور ببرید دوباره فکر کنید. بدترین چیز فیلم خسته کننده بودنش است.»