علیرضا مجمع
دنیای تصویرآنلاین-به نیمه جشنواره رسیده ایم و حالا وقتش رسیده که شمای کلی این دوره را بسنجیم. حقیتش این است که اگر بخواهیم کمی با انصاف رفتار کنیم، این دوره دو سه فیلم مطرح دارد که میشود درباره شان حرف زد، ده پانزده تا فیلم زیر متوسط و چند تایی هم فاجعه. بیش از این بخواهیم حرف بزنیم متهم میشویم به سیاه نمایی.
ناگهان درخت: متخصص ژانر رشت مووی!
چرا من باید نو ستالژی یک آدم دیگر برایم مسئله باشد؟ اگر آن آدم نوستالژیاش را برایم نساخته باشد، چرا من باید دو ساعت بنشینم و او مدام بگوید رشت رشت رشت رشت. تصویری که صفی یزدانیان برایمان میسازد به جز یک مشت خرده خاطره از بچگی و اندکی ننه من غریبم بازیهای نوشتالژی سازها حرفی برای گفتن ندارد. کاش این فیلمش اندازه فیلم قبلیاش بود. اتفاقا تحسین بالاتر از استاندارد قبلی باعث رفتن به چنین فازی شد. ناگهان درخت همچنان بعد از خوردن ماشین به آن درخت کنار دریا شروع نشده است، نه روی پرده و نه حتی در ذهن ما.
قصر شیرین: چقدر اندازه و با وقار و انسان
تا اینجا فیلم رضا میرکریمی بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که آدم میسازد. ادا در نمیآورد. دغدغه دارد و دوربینش را بیخودی جابجا نمیکند. پسر و دختربچه قصر شیرین آنقدر سر جای خودشان درست قرار دارند که اگر یکیشان نبود شک نکنید فیلم لنگ میزد. یکدست بودن بازی آنها باعث شده فیلم از سطح خودش یک پله بالاتر برود. فیلمنامه به جز چند ایراد ریز دقیق چیده شده است، اما کارگردانی رضا میرکریمی نقطه اصلی اتکای فیلم است. قصر شیرین نشان داد بعد از زیر نورماه هنوز فیلمساز ما فیلمسازی از یادش نرفته است، بعد از سالها فیلم بد و متوسط ساختن، حالا با یک جهش بلند خودش را به رخ کشیده است.
سمفونی نهم: ملغمه هیتلر و کورش و امیرکبیر
چرا یک نفر نمیآید به فیلمساز محترم کمدیساز ما، که کمدی بلد است بسازد بگوید، برو کمدیات را بساز. این فرم فیلمسازی که از قرن چهارم قبل از میلاد مسیح شروع میکنی و به جنگ جهانی دوم می رسی و می روی به حمام فین کاشان، نه برای تو نان میشود نه برای تماشاگر آب. چرا با خودتان این کار را می کنید؟
«مسخره باز»:فانتزی فیلم نشده
همایون غنی زاده را با تئاتر میشناسند. فعال تئاتری. کسی انتظار فیلمسازی از او ندارد، و کاش در همان تئاتر میماند و فیلم نمیساخت. فیلم غنیزاده یک فانتزی فعال است که تبدیل به فیلم نشده. نمیشود یک تئاتر را با میزانسنهای تئاتری عینا روی پرده برد و توقع است مردم به عنوان فیلم بپذیرند. مشکل اصلی «مسخره باز» فیلمنامه کار است. جایی که باید یک طنابی به تماشاگر بدهد که به آن آویزان شود. این طناب را نمیدهد و فقط در بازی در بازیهای تئاتری می ایستد و فانتزی ذهنش را میسازد. با جلوههای تصویری بی نظیر، اما معطل مانده. «مسخرهباز» را اگر نادیده بگیریم، امیدواریم فیلم بعدی همایون غنی زاده فانتزی فعال و سینمایی برای تماشاگر داشته باشد.
«روزهای نارنجی»: نامزد جدی بدترین فیلم
از همان نمای اول و دوربین روی دست اثر معلوم بود که قرار است 90 دقیقه سرگیجه را تحمل کنیم. خب آقای فیلمساز اگر میخواست تمام تواناییهای فرشاد محمدی را نادیده بگیرد، چرا او را انتخاب کرد برای کار؟ فرشاد محمدی فیلمبرداری است که کارهای بی نظیری از او دیده ایم. اما دوربین روی دست واقعا؟ آن هم این دوربین روی دست؟ بی تعارف خیلی باید تحمل داشته باشی که بتوانی روزهای نارنجی را با فرم و فیلمنامه اش تحمل کنی. فیلم مدافع زن عملا به ضد خودش تبدیل شده است. دوستی دیروز میگفت دیالوگ های این فیلمها را در زیر نویس عوض می کنند برای جشنوارههای خارجی. وگرنه ضد زن بودن فیلم که از چند فرسخی پیداست، چرا باید این فیلم در جشنوارههای بیرون از ایران جایزه بگیرد؟ با همه این اوصاف فیلم اول آرش لاهوتی با نگاهی که به دنبال خود دارد عملا فقط باید به دنبال همان جشنواره های بیرون از ایران باشد، نه پول شریف مردمی که بلیت می خرند و فیلم را در سینما میبینند، حتی با هدیه تهرانی منفغل و علی مصفای بی کنش اش.
زهر مار:مداح مارمولک
اگر نیت دارید که فیلم بد ببینید، حتما زهر مار را از دست ندهید. فیلمی درنیامده در کمدی و درنیامده تر در درام اجتماعی. واقعا چرا او را سرکار گذاشتهاید و فیلمش را آورده اید در جشنواره فجر؟ آروردهاید که بدوبیراه بشنود؟ خب روی اکرانش که اثر میگذارد و دیگر نمی فروشد. چرا به این سید خدا ظلم کردید؟ جواب جدش را چه میدهید؟ واقعا زهرمار برای جشنواره ساخته شده یا اکران؟ خودتان کلاه تان را قاضی کنید. چرا یک لحظه با خودتان فکر نمیکنید اینجور فیلم ها برای جشنواره ساخته نمیشود. حالا یک خبطی کرده و فرم جشنواره را پر کرده، شما به بزرگی خودت نادیده اش بگیر و بگو پسر جان برو در خانه خودت بازی کن. دستی به سرش بکش و بگو برو فیلمت را اکران کن و حالش را ببر. آخه چرا این بنده خدا را انگشت نمای خاص و عام کردید؟ خدا ازتان نگذرد!