بایگانی‌ها

خدا ازتان نگذرد!

خدا ازتان نگذرد!
خدا ازتان نگذرد!

 

علیرضا مجمع

 

دنیای تصویرآنلاین-به نیمه جشنواره رسیده ­ایم و حالا وقتش رسیده که شمای کلی این دوره را بسنجیم. حقیتش این است که اگر بخواهیم کمی با انصاف رفتار کنیم، این دوره دو سه فیلم مطرح دارد که می­‌شود درباره ­شان حرف زد، ده پانزده تا فیلم زیر متوسط و چند تایی هم فاجعه. بیش از این بخواهیم حرف بزنیم متهم می­‌شویم به سیاه نمایی.

 

ناگهان درخت: متخصص ژانر رشت مووی!

چرا من باید نو ستالژی یک آدم دیگر برایم مسئله باشد؟ اگر آن آدم نوستالژی­اش را برایم نساخته باشد، چرا من باید دو ساعت بنشینم و او مدام بگوید رشت رشت رشت رشت. تصویری که صفی یزدانیان برایمان می­سازد به جز یک مشت خرده خاطره از بچگی و اندکی ننه من غریبم بازی­های نوشتالژی سازها حرفی برای گفتن ندارد. کاش این فیلمش اندازه فیلم قبلی­اش بود. اتفاقا تحسین بالاتر از استاندارد قبلی باعث رفتن به چنین فازی شد. ناگهان درخت همچنان بعد از خوردن ماشین به آن درخت کنار دریا شروع نشده است، نه روی پرده و نه حتی در ذهن ما.

 

قصر شیرین: چقدر اندازه و با وقار و انسان

تا اینجا فیلم رضا میرکریمی بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که آدم می‌­سازد. ادا در نمی­آورد. دغدغه دارد و دوربینش را بیخودی جابجا نمی­کند. پسر و دختربچه قصر شیرین آنقدر سر جای خودشان درست قرار دارند که اگر یکی­شان نبود شک نکنید فیلم لنگ می­زد. یکدست بودن بازی آنها باعث شده فیلم از سطح خودش یک پله بالاتر برود. فیلمنامه به جز چند ایراد ریز دقیق چیده شده است، اما کارگردانی رضا میرکریمی نقطه اصلی اتکای فیلم است. قصر شیرین نشان داد بعد از زیر نورماه هنوز فیلمساز ما فیلمسازی از یادش نرفته است، بعد از سال‌ها فیلم بد و متوسط ساختن، حالا با یک جهش بلند خودش را به رخ کشیده است.

 

سمفونی نهم: ملغمه هیتلر و کورش و امیرکبیر

چرا یک نفر نمی‌­آید به فیلمساز محترم کمدی­‌ساز ما، که کمدی بلد است بسازد بگوید، برو کمدی­‌ات را بساز. این فرم فیلمسازی که از قرن چهارم قبل از میلاد  مسیح شروع می­‌کنی و به جنگ جهانی دوم می رسی و می روی به حمام فین کاشان، نه برای تو نان می­‌شود نه برای تماشاگر آب. چرا با خودتان این کار را می کنید؟

 

«مسخره­ باز»:فانتزی فیلم نشده

همایون غنی­ زاده را با تئاتر می­شناسند. فعال تئاتری. کسی انتظار فیلمسازی از او ندارد، و کاش در همان تئاتر می‌­ماند و فیلم نمی‌­ساخت. فیلم غنی­‌زاده یک فانتزی فعال است که تبدیل به فیلم نشده. نمی­‌شود یک تئاتر را با میزانسن­های تئاتری عینا روی پرده برد و توقع است مردم به عنوان فیلم بپذیرند. مشکل اصلی «مسخره ­باز» فیلمنامه کار است. جایی که باید یک طنابی به تماشاگر بدهد که به آن آویزان شود. این طناب را نمی‌­دهد و فقط در بازی در بازی­های تئاتری می ایستد و فانتزی ذهنش را می­‌سازد. با جلوه­‌های تصویری بی نظیر، اما معطل مانده. «مسخره­‌باز» را اگر نادیده بگیریم، امیدواریم فیلم بعدی همایون غنی زاده فانتزی فعال و سینمایی برای تماشاگر داشته باشد.

 

«روزهای نارنجی»: نامزد جدی بدترین فیلم

از همان نمای اول و دوربین روی دست اثر معلوم بود که قرار است 90 دقیقه سرگیجه را تحمل کنیم. خب آقای فیلمساز اگر می‌خواست تمام توانایی‌های فرشاد محمدی را نادیده بگیرد، چرا او را انتخاب کرد برای کار؟ فرشاد محمدی فیلمبرداری است که کارهای بی نظیری از او دیده­ ایم. اما دوربین روی دست واقعا؟ آن هم این دوربین روی دست؟ بی تعارف خیلی باید تحمل داشته باشی که بتوانی روزهای نارنجی را با فرم و فیلمنامه ­اش تحمل کنی. فیلم مدافع زن عملا به ضد خودش تبدیل شده است. دوستی دیروز می‌­گفت دیالوگ­ های این فیلمها را در زیر نویس عوض می کنند برای جشنواره­های خارجی. وگرنه ضد زن بودن فیلم که از چند فرسخی پیداست، چرا باید این فیلم در جشنواره­های بیرون از ایران جایزه بگیرد؟ با همه این اوصاف فیلم اول آرش لاهوتی با نگاهی که به دنبال خود دارد عملا فقط باید به دنبال همان جشنواره ­های بیرون از ایران باشد، نه پول شریف مردمی که بلیت می­ خرند و فیلم را در سینما می­بینند، حتی با هدیه تهرانی منفغل و علی مصفای بی کنش ­اش.

 

زهر مار:مداح مارمولک

اگر نیت دارید که فیلم بد ببینید، حتما زهر مار را از دست ندهید. فیلمی درنیامده در کمدی و درنیامده ­تر در درام اجتماعی. واقعا چرا او را سرکار گذاشته­‌اید و فیلمش را آورده­ اید در جشنواره فجر؟ آرورده­اید که بدوبیراه بشنود؟ خب روی اکرانش که اثر می­‌گذارد و دیگر نمی فروشد. چرا به این سید خدا ظلم کردید؟ جواب جدش را چه می­‌دهید؟ واقعا زهرمار برای جشنواره ساخته شده یا اکران؟ خودتان کلاه تان را قاضی کنید. چرا یک لحظه با خودتان فکر نمی­‌کنید اینجور فیلم ها برای جشنواره ساخته نمی­‌شود. حالا یک خبطی کرده و فرم جشنواره را پر کرده، شما به بزرگی خودت نادیده ­اش بگیر و بگو پسر جان برو در خانه خودت بازی کن. دستی به سرش بکش و بگو برو فیلمت را اکران کن و حالش را ببر. آخه چرا این بنده خدا را انگشت­ نمای خاص و عام کردید؟ خدا ازتان نگذرد!