بایگانی‌ها

در جستجوی عشق/ نکاتی درباره هفتاد و چهارمین دوره برلیناله

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره برلین از امروز آغاز به کار می‌کند و تا بیست و پنجم فوریه ادامه خواهد داشت. امسال آخرین دوره‌‍‌ی است که کارلو چاتریان و ماریت ریسنبیک به عنوان مدیران جشنواره فعالیت می‌کنند. آن ها از سال 2020 این وظیفه را برعهده داشتند. در این دوره از جشنواره به دلیل جنگ حماس و اسرائیل حاشیه‌هایی پیش از شروع جشنواره به وجود آمد و کارکنان برلیناله خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند و به حمایت از مردم فلسطین برخاستند.

🔹از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز این دوره در بخش مسابقه «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم. است این زوج پیشتر «قصیده گاو سفید» را در سال 2021 در برلیناله به نمایش درآوردند. و «کیک محبوب من» نیز مانند فیلم پیشین آن‌ها به لحاظ عاطفی ویران کننده است. داستان درباره زنی هفتاد ساله و تنهاست که تصمیم می‌گیرد خرق عادت کند و زندگی روزانه خود را تغییر بدهد و به زندگی عاشقانه خود جان دوباره ببخشد. مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها هر دو ممنوع الخروج هستند و برلیناله از مسئولان ایرانی درخواست داشتند که اجازه خروج از کشور به آن‌ها بدهند تا در این جشنواره شرکت کنند.

🔹امسال رناته رینسو (بازیگر زن بدترین آدم دنیا که در کن جایزه گرفت) با دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد. «پایانی دیگر» ساخته کارگردان ایتالیایی پییرو مسینا که رینسو در این فیلم در کنار گائل گارسیا برنال ایفای نقش کرده و فیلم «مردی متفاوت» ساخته ارن شیمبرگ محصول آمریکا. «مردی متفاوت» درباره بازیگری به نام ادوارد است که برای تغییر ظاهرش زیر تیغ جراحی می‌رود. اما صورت رویایی او پس از جراحی به کابوسش تبدیل می‌شود چرا که نقشی که همیشه دنبالش بوده، از دست می‌دهد. علاوه بر رینسو در این فیلم سباستین استن هم ایفای نقش می‌کند.

🔹از دیگر فیلم‌هایی که دیدن آن‌ها کنجکاوی برانگیز به نظر می‌آید می‌توان به «چای سیاه» ساخته عبدالرحمن سیساکو ، «آشپزخانه/La Cocina» ساخته آلونسو روئیس‌پالاسیوس، اهل کشور مکزیک،«امپراتوری» ساخته برونو دومون، «پپه» ساخته نلسون کارلو دِلوس سانتوس آریاس، «چیزهای کوچکی مثل این‌ها» ساخته تیم میلانتس،«حمام شیطان» ساخته ورونیکا فرانتس و سِوِرین فیالا اشاره کرد که این فیلم در ژانر ترسناک ساخته شده است و محصول مشترک آلمان و اتریش است. «نیازهای یک مسافر» ساخته جدید هونگ سانگ سو دیگر فیلمی است که از این کارگردان اهل کره جنوبی و پرکار باید در برلیناله دید.