نانی مورتی با فیلمی طنز درباره عشق و تنها شدن که خودش و تمام فیلمهای گذشته اش را به نمایش می گذارد، با «خورشید آینده» پشت دوربین برگشته است. «خورشید آینده» با بازی نانی مورتی و متیو آمارلیک نه تنها در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده بلکه از بیستم آوریل در سالنهای سینمای ایتالیا به نمایش عمومی درآمده است.
«خورشید آینده» سفری جذاب به میان مضامین محبوب کارگردان مانند سینما، کمونیسم، تراپی مشکلات عاشقانه، مسائل خانوادگی و مشاهداتی درباب جامعه است. سبک ساردونی معمولی و قوی نانی مورتی – که در فیلم قبلی او سه طبقه (Tre Piani) کمتر به چشم میآمد – اینجا به واسطه شوخی های کنایهآمیز بازگشته است.
داستان در زمان حال اتفاق میافتد، کارگردان جیووانی (نانی مورتی) با کمک همسرش پائولا (مارگریتا بای) مشغول ساخت آخرین فیلم خود است که در دهه پنجاه میلادی با شخصیتهای انیو (سیلویو اورلاندو) و ورا (باربورا بوبولوا) می سازد و مضمونش قیام مجارستان است.داستان به طرز شگفت انگیزی با رئالیسم درهم می آمیزد زیرا دختر جیووانی (والنتینا رومانی) عاشق یک مرد لهستانی (یرژی استور) می شود و شرایط ناجوری سرصحنه فیلمبرداری رخ می دهد و همچنین سروکله سرمایه گذاران کره ای در صنعت سینما پیدا می شود. متیو آمارلیک نقش یکی از سرمایه گذاران فیلم جیووانی را بازی میکند. زندگی شخصی جیووانی با ابعاد هنری کاراکتر او درهم می آمیزد.
نانی مورتی در «خورشید آینده» به فیلمهای دیگری هم اشاره سینمایی میکند مانند «پدر» ساخته فلورین زلر، «فیلم کوتاهی درباره کشتن» ساخته کریستف کیشلوفسکی و «لولا» ساخته ژاک دمی.جدیدترین فیلم نانی مورتی فراتر از آثاری است که قبلا کارگردانی کرده ، اثری ذهنی، عجیب و غریب و نامتعارف است. او سبک متمایز خود را ابراز میکند و همزمان به سمت حوزهی خودانتقادیتر و رویاییتری پیشرفت می کند که بینندگان را می فریبد. همانطور که مورتی میگوید: «سینما به ما کمک میکند درباره واقعیت فکر کنیم، اما به ما کمک میکند رویاپردازی کنیم و اگر رویاها به حقیقت بپیوندند، بهتر است در مورد چیزهای زیبا رویاپردازی کنیم.»