بایگانی‌ها

ستارگان در برلیناله/ چند نکته درباره جشنواره برلین 2024

چند نکته درباره جشنواره برلیناله 2024 که با فیلمی از کیلین مورفی و تیمی که در سریال «پیکی بلایندرز» همکاری کرد، افتتاح شد، فیلمی به نام «چیزهای کوچکی مثل این‌ها» که موضوعی تاریخی را دستمایه قرار داده که در ایرلند رخ می‌دهد. جشنواره برلین تا روز بیست و پنجم فوریه ادامه دارد.

🔹فیلم افتتاحیه جشنواره کیلین مورفی را مقابل دوربین تیم میلانتس قرار داد که کارگردان چند اپیزود از «پیکی بلایندرز» بود او کنار ایلین والش، میشل فیرلی و امیلی واتسون ایفای نقش کرد. مت دیمون و بن افلک تهیه‌کنندگان فیلم بودند که ماجرای رخت‌شوی‌خانه‌ی مگدالن (Magdalene laundries) در ایرلند است که در قرن هجدهم و اواخر قرن نوزدهم در ایرلند توسط کلیسا اداره می‌شد. گفتنی است که این کتاب نوشته کلر کیگن، در ایران ترجمه شده و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است. «چیزهای کوچکی مثل اینها» در بخش مسابقه اصلی به رقابت می‌پردازد.

🔻در اوج درگیری‌های حماس و اسرائیل، که دامنه این بحث‌ها به برلیناله هم در این چند روز کشیده شده، دو مدیر جشنواره، کارلو چاتریان و ماریت رینسبیک اعلام کردند که هدف شان «دیالوگ آزاد» درباره جنگ است. امسال آخرین دوره‌ی است که این دو نفر به عنوان مدیران جشنواره برلین فعالیت می‌کنند.

🔹لوپیتا نیونگو، بازیگر کنیایی-مکزیکی نخستین رئیس داوران سیاهپوست برلیناله است. او برنده جایزه اسکار است و کنار کریستین پتزولد، آن هویی(فیلمساز هنگ کنگی، چین)، آلبرت سرا(فیلمساز اسپانیایی)، یاسمینه ترینکا( بازیگر ایتالیایی)، بردی کوربت( بازیگر، کارگردان آمرکایی)،اوکسانا رابوژکا(نویسنده اوکراینی)
به داوری آثار بخش مسابقه می‌نشینند که یک اثر ایرانی-کیک محبوب من-هم در بخش مسابقه اصلی رقابت می‌کند.

 

🔹مارتین اسکورسیزی جایزه خرس طلایی برلیناله را به پاس یک عمر فعالیت هنری امروز بیستم فوریه دریافت می‌کند. ایزابل هوپر نیز که سال 2020 این جایزه را برنده شد اما نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد و فیلم «نیازهای مسافر» ساخته هونگ سانگ-سو را در بخش مسابقه دارد، به برلیناله می‌آید.

 

🔻کریستن استوارت برای نمایش «عشق دروغ خونریزی» آدام سندلر برای نمایش «فضانورد/Spaceman»، لینا دانم و استیون فرای برای بازی در «گنج»، سباستین استن برای بازی در «یک مرد متفاوت» از جمله چهره‌های شناخته‌شده تری هستند که به برلیناله آمده‌اند.

🔻امسال ابل فررا با «Turn in the Wound» به برلیناله آمد که با همکاری پتی اسمیت درباره تنش میان روسیه و اوکراین ساخته است.و در بخش ویژه اکران شد. از سینمای ایران علاوه بر «کیک محبوب من»، فیلم‌های «خمیازه بزرگ»(علی‌یار راستی) در بخش «مواجهه»،«سیاره دزدیده شده من»(فرحناز شریفی) در بخش پانوراما حضور دارد.در بخش نسل‌ها «گوسفند»(هادی بابایی‌فر) «مائده گل»(سروناز علم‌بیگی) نمایش داده می‌شود. در بخش کلاسیک‌ها همانطور که پیشتر هم اعلام شده بود فیلمی از سهراب شهید ثالث«وقت بلوغ» مرمت شده و به نمایش در می‌آید. این فیلم محصول دوران جدایی آلمان غربی و شرقی و محصول آلمان غربی در سال 1976 است.

🔹روز بیست و چهارم فوریه مراسم اختتامیه برلین برگزار خواهد شد.