بایگانی‌ها

سکوت خودخواسته مرد معترض

سکوت خودخواسته مرد معترض
سکوت خودخواسته مرد معترض

آرش خیروی

درگذشت چستر بنینگتون خواننده اصلی گروه به یادماندنی لینکین پارک بیش از این ‌که خبر از فقدان یک خواننده و ترانه‌سرای درجه یک داشته باشد غروبی است بر یکی از بزرگان دوره‌‌ای از موسیقی برای نسل دهه شصت در ایران و دهه نود میلادی. دوره‌ای که نوجوانان و جوانان به آخرین نفس‌های موسیقی متال حقیقی و قوی گوش می‌دادند و یک عده جوان خلاق در کنار گروه‌هایی مانند کورن، لیمپ بیزکیت، و حتی کید راک شیوه‌ای جدید از موسیقی متال و هارد راک را به آن‌ها معرفی کردند و آن تلفیقی دلچسب بود از متال و رپ.

 موسیقی رپ اصیلی که اصلا شبیه هیپ هاپ و آر اند بی‌های بی حال و نرم و نازک این روزها نبود و با هارد راک و متالی پر خون و وحشی پیوندی دلنشین و تاثیرگزار خورده بود. در میان همه این‌ گروه‌ها که اغلب زود از صحنه خارج شدند لینکین پارک به دلیل ترکیب حرفه‌ای، جدی‌تر و پاپ‌تری که داشت و همچنین تداوم و استمرار در ساخت آثار و آلبوم‌هایش و از آن مهم‌تر اجراهای درخشان بر روی صحنه، بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفت.

 در این جمع خلاق و دوست داشتنی و پیشرو، صدای منحصر به فرد، رعب آور و سوزاننده بنینگتون بسیار قابل توجه بود. نوایی جیغ مانند که برای جوانان این نسل که به جای شنیدن آواز بلبل و قناری و سافت راک‌های سترون، به شنیدن غرش‌های مهیب صنعتی  و بر خورد فلزات بر روی هم  و اصطکاک چرخ‌دنده‌ها در کنار صداهای برآمده از تکنولوژی علاقه بیشتری داشتند گوش‌نواز بود.

افسوس که زندگی او مانند به یادماندنی‌ترین نقش آفرینی سینمایی‌اش در فیلم اره، کوتاه و مرگش دردناک بود.  بنینگتون مانند کرت کوبین، جیم موریسون، سید برت، جیمی هندریکس و نمونه‌های شوریده و سرگشته دیگر موسیقی راک که نبوغ به شکل بی رحمانه‌ای برایشان گران تمام شد، خیلی غیر قابل انتظار از دنیای موسیقی خارج شد و حسرتی بزرگ بر دل دوستارانش گذاشت. او هرگز نمی‌خواست کسی باشد که زندگی او را همیشه به مبارزه می‌طلبد‌. اما انگار همین سرنوشت‌اش بود و در نهایت او بود که در برابر این‌همه رویارویی کم آورد و خودش پایانش را با دستان خودش رقم زد.