بایگانی‌ها

شیر طلایی برای پرواز اوج می‌گیرد

شیر طلایی برای پرواز اوج می‌گیرد
شیر طلایی برای پرواز اوج می‌گیرد

 ونیز در چندسال اخیر توانسته تحت مدیریت آلبرتو باربرا، به یکی از مهمترین فستیوال‌ها بدل شود که بسیاری از فیلم‌های مهم فصل جوایز اولین اکرانشان را آنجا تجربه می‌کنند. در سال‌های گذشته فیلم‌هایی مانند «جاذبه»، «لالالند» و دو فیلم مهم سال پیش «سه بیلبرد بیرون ابینگ، میزوری» و «شکل آب» در جشنواره ونیز حضور داشتند.

امسال فیلم جدید دمین شزل «اولین انسان» جشنواره را آغاز خواهد کرد. فیلمی درباره ماموریت فرود انسان روی ماه با تمرکز بر زندگی نیل آرمتسرانگ اولین مردی که روی ماه قدم گذاشت. فیلم مهم دیگری که در بخش خارجی جشنواره وجود دارد «ستاره‌ای متولد می‌شود» با بازی و کارگردانی بردلی کوپر است که بسیاری او و لیدی گاگا بازیگر زن فیلم را یکی از بخت‌های اصلی در فصل جوایز می‌دانند. سایر آثار مهم این جشنواره به ترتیب زیر هستند.

تصنیف باستر اسکروج: به کارگردانی برادران کوئن و با بازی جیمز فرانکو و لیام نیسون

برادران سیسترز: وسترنی انگلیسی زبان به کارگردانی ژاک اودیار و با بازی جیک جیلنهال، ریز احمد و خواکین فونیکس

رم: آخرین ساخته آلفونسو کوارون که با بازیگرانی گمنام در مکزیک ساخته شده و داستانش در دهه 70 میلادی می‌گذرد.

سوگلی: ساخته یورگوس لانتیموس در مورد وقایع درباری اروپایی در قرن 18 میلادی با بازی ریچل وایز و اما استون.

22 جولای: ساخته پل گرین‌گرس در مورد واقعه تروریستی سال 2011 در نروژ.

سوسپیریا: ساخته لوکا گوادینو و با بازی داکوتا جانسون و تیلدا سوئینتون، بازسازی فیلمی از داریو آرجنتو به همین نام

پیترلو: ساخته مایک لی و محصول استودیوی آمازون در مورد کشتار سال 1819 در میدان سنت پیتر

دروازه ابدیت: ساخته جولین اشنابل، در مورد زندگی ونسان ونگوگ با بازی ویلیام دفو، اسکار آیزاک و مدس میکلسن.

واکس لاکس: ساخته بردلی کوربت (زندگی یک پیشوا) با بازی ناتالی پورتمن و جود لاو در مورد یک ستاره پاپ با بازی پورتمن

هرگز رو برنگردان (Never Look Away): ساخته فلوریان هنکل فون دونرسمارک (زندگی دیگران) در مورد یک هنرمند که کودکی خود را زیر یوغ نظام آلمان نازی و آلمان شرقی کمونیستی گذارنده.

غروب: ساخته لازلو نمش (پسر سائول) در مورد زنی جوان در بوداپست جنگ جهانی اول

شرط دوبرابر (Double Vie): ساخته اولیویه آسیاس که یک کمدی در مورد دنیای انتشاراتی‌ها در پاریس است و ژولیت بینوش در آن به ایفای نقش می‌پردازد.

بلبل: به کارگدانی جنیفر کنت (بابادوک) تنها فیلمساز زن حاضر در بخش مسابقه که داستان فیلمش در جزیره تاسمانی در قرن 18 اتفاق می‌افتد.

اما نام‌های بزرگ تنها به بخش مسابقه محدود نمی‌شوند. علاوه بر «ستاره‌ای متولد می‌شود» بردلی کوپر، «سوی دیگر باد» فیلم ناتمام اورسن ولز بعد از بیست سال توسط نتفلیکس در بخش خارج از مسابقه نمایش داده خواهد شد. ژانگ ییمو فیلمساز صاحب سبک چینی با «سایه‌ها» در این بخش حضور دارد و ترنس مالیک هم قرار است نسخه‌ای سه ساعته از درخت زندگی را به نمایش بگذارد.

در قسمت مستند نام دو فیلمساز  شهیر دهه هفتاد میلادی نظر سینمادوستان را به خود جلب کرده. پیتر باگدانوویچ امسال با مستندی در مورد باستر کیتون نابغه کمدی صامت در بخش مستند حضور دارد و مستندی هم در مورد ویلیام فریدکین خالق جن گیر و ارتباط فرانسوی با نام «فردکین بدون کات» به کارگردانی فرانچستو زیپل در این بخش حاضر است.

در بخش نمایش آثار کلاسیک هم آثار بسیار مشهوری از تاریخ سینما بازپخش خواهند شد که از میان آن‌ها می‌توان به «شهر برهنه» (ژول داسن)، «خیابان‌های شرم» (کنجی میزوگوچی)، «سال گذشته در مارین باد» (آلن رنه)، «قاتلین» (رابرت سیدوماک) و نسخه بازسازی شده آن که توسط دان سیگل در دهه شصت ساخته شده، «مرگ در ونیز» لوکینو ویسکونتی و «خشت و آینه» ابراهیم گلستان اشاره کرد.

جشنواره ونیز فردا 29 آگوست کار خود را آغاز خواهد کرد و تا هشتم سپتامبر ادامه خواهد داشت.