بایگانی‌ها

معرفی فیلم‌های اول جشنواره‌ی فیلم فجر

معرفی فیلم‌های اول جشنواره‌ی فیلم فجر
معرفی فیلم‌های اول جشنواره‌ی فیلم فجر

ملیکا هلالی

همه ساله در جشنواره‌ی فیلم فجر، نام فیلم‌هایی که به عنوان اثر نخست کارگردان در این رویداد انتخاب می‌شوند برای مخاطبان سینما کنجکاو برانگیز بوده است. چه زمانی که بخشی اختصاصی به‌نام «نگاه نو» به آن‌ها تعلق می‌گرفت، چه زمانی که این فیلم‌ها وارد بخش مسابقه‌ی سینما شدند و با کارگردان‌های نام آشنا رقابت کردند. امسال هم هشت فیلم از فیلم‌های حاضر در رقابت فجر به این کارگردان‌ها اختصاص دارد. فیلم‌هایی که اغلب در سکوت خبری ساخته شدند و تلاش دارند بخشی از این رویداد فرهنگی باشند تا شاید نوید نسل تازه‌ای از کارگردان‌های سینمای ایران را بدهند.

بی‌رویا | کارگردان: آرین وزیر دفتری

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی‌کرم‌رودی

تهیه‌کننده: سعید سعدی و هومن سیدی

آرین وزیردفتری از آن دسته کارگردان‌هایی است که فعالیت خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او با فیلم کوتاه «هنوز نه…» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شد و فیلم کوتاه دیگر او، «مثل بچه آدم» در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن انتخاب شده بود. آرین وزیردفتری با حمایت تهیه‌کنندگانی مجرب و تیم بازیگری نام آشنا اولین فیلم خود را به نام «بی‌رویا» ساخته است. داستان فیلم درباره‌ی زوج جوانی به نام رویا و بابک است که قصد مهاجرت از ایران را دارند. دو هفته پیش از مهاجرت رویا با دختری بی‌نام و نشان مواجه می‌شود. حضور دختر در زندگی آنها به اتفاقاتی عجیب منجر شده و به تدریج هویت رویا دچار دگرگونی می‌شود. بر اساس چنین اطلاعاتی انتظار می‌رود که فیلم او با استقبال قابل توجهی از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شود.

بی‌مادر | کارگردان: سید مرتضی فاطمی

بازیگران: میترا حجار، امیر آقایی، پژمان جمشیدی،پردیس پورعابدینی، علی اوجی

تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح

اولین ساخته‌ی سید مرتضی فاطمی در رابطه با زندگی آرام و بدون دغدغه‌ی یک زوج است که با پا فشاری یکی از آن‌ها روی تصمیم‌اش، ناخواسته وارد آزمایش‌ها و دو راهی‌ها و مخاطرات اخلاقی می‌شود. کارگردان که پیش از این سابقه‌ی حضور در مطبوعات، تهیه‌کنندگی سریال «هوش سیاه۲» و اجرای برنامه‌ی «اختیاریه» را داشته است، حالا با جمع‌آوری تیمی از بازیگران مطرح که برخی از آن‌ها در سریال «آقازاده» حضور داشتند، اولین داستان اجتماعی خود را در قالب فیلم سینمایی روایت می‌کند. 

 

شب طلایی | کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا

بازیگران: حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و بهناز جعفری

تهیه‌کننده: ابراهیم حاتمی‌کیا

اولین ساخته‌ی یوسف حاتمی‌کیا با نام قبلی«شمش طلا» و تهیه‌کنندگی پدرش از دیگر فیلم اولی‌هایی است که بسیاری مشتاقند که ببینند او تصمیم دارد جا پای پدرش بگذارد یا مسیری دیگر در فیلم‌سازی را انتخاب کند. فیلم «شب طلایی» در مورد خانه‌‌ی مادربزرگ، همه خانواده دور هم جمع شده اند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه داماد خانواده که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد که چندین وقت قبل به امانت در خانه مادربزرگ گذاشته بوده است. با یک گشتن ساده متوجه نبود شمش طلا می‌شوند. این ماجرا آغازگر تنشی بزرگ در بین اعضای خانواده است. تمام افرادی که حضور دارند انگیزه‌هایی برای برداشتن شمش طلا دارند و به مرور بحران پیچیده‌تر می‌شود.

علف‌زار | کارگردان: کاظم دانشی

بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مهدی زمین‌پرداز

تهیه‌کننده: بهرام رادان

بهرام رادان در سال‌های اخیر در کنار بازیگری تصمیم گرفته تا تهیه‌کنندگی آثار کارگردان‌های فیلم اولی را بر عهده بگیرد. او در دومین تجربه‌ی تهیه‌کنندگی خود همراه با کاظم دانشی داستان بازپرسی را می‌سازند که زندگی‌اش در طی سال‌ها فراز و فرود زیادی داشته و حالا پس از مدت‌ها آرامش با بحرانی جدی روبرو می‌شود. محسن بازپرس شعبه چهارم دادگاه کیفری ده سال پیش به همراه فریبا معتاد بوده ولی به کمک خانواده‌اش ترک کرده و چند سالی است زندگی جدیدی را تشکیل داده و ازدواج کرده ولی بعد از ده سال فریبا پیدایش شده، فریبا در همه این سال‌ها معتاد بوده و خانواده‌اش او را ترک کرده‌اند. فیلم زندگی محسن را در یک روز روایت می‌کند.

لایه‌های دروغ | کارگردان: رامین سهراب

بازیگران: رامین سهراب، Jessica Wolff، نادر فلاح، کامران تفتی، آرمان درویش

تهیه‌کننده: محسن صرافی، بنیاد فارابی، محصول مشترک سینمای ایران و فنلاند

فیلم نخسترامین سهراب، فیلمی در ژانر اکشن است که سینمای ایران مدت‌ها به آن نپرداخته بود. سام آتش‌نشان داوطلب جوانی است که برای رهایی خود از کابوسی سی‌ساله در تلاش است به مردم گرفتار در حوادث مختلف کمک کند. در آخرین ماموریتش دو مرد را از آتش نجات می‌دهد. یک از آن دو مرد پاداش این کار را به او می‌دهد و مرد دیگر مجرم شناخته شده و به زندان می‌رود. همسر مرد زندانی می‌میرد و داستان وارد بحرانی جدید می‌شود. 

ملاقات خصوصی | کارگردان: امید شمس

بازیگران: پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، رویا تیموریان، ریما رامین‌فر

تهیه‌کننده: امیر بنان

یکی از فیلم‌هایی که بسیاری به آن امیدوارند، اولین ساخته‌ی امید شمس کارگردان سینمای کوتاه است. او به سراغ ژانر عاشقانه رفته و قصه‌ای ملودارم با تیم موفقی از بازیگران را روایت می‌کند. فیلم درباره‌ی دختری به نام پروانه است که پدری در زندان دارد. فرهاد که هم بندی پدرش است با پروانه برای کارهای پدرش هر از گاهی در ارتباط است، روزی به پروانه ابراز علاقه می‌کند. حضور بهمن ارک سازنده‌ی فیلم موفق «پوست» به عنوان نویسنده‌ی فیلم‌نامه در این فیلم بسیار کنجکاوبرانگیز است.

موقعیت مهدی(باکری)| کارگردان: هادی حجازی‌فر

بازیگران: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، وحید آقاپور

تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد

هادی حجازی‌فر در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود قصد داشت در ابتدا تنها یک مینی‌سریال با نام «عاشورا» بسازد. سریالی که درباره‌ی لشکر عاشورا و بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری است. اما به دلیل اینکه بخش‌هایی از این داستان قابلیت تبدیل به یک فیلم سینمایی جذاب را داشت، تصمیم گرفت فیلمی با این عنوان را به جشنواره‌ی فجر ارائه دهد. فیلم درباره‌ی دو برادر شهید باکری (حمید و مهدی) و همچنین زندگی مهدی از مقطع استعفا از مدیریت شهرداری تا شهادت در عملیات بدر سال ۶۳ است.

 

ماهان| کارگردان: حمید شاه‌حاتمی

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر

تهیه‌کننده: علی شاه‌حاتمی

داستان این فیلم درباره‌ی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدتی می‌خواهد نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما مبتلا شدن به بیماری سرطان مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. او به همراه همسرش به تجویز دکتر معالجش سفر چند روزه‌ای را آغاز می‌کنند اما اتفاقات این سفر نگاه ماهان را نسبت به زندگی و مرگ تغییر می‌دهد.