بایگانی‌ها

نظر اینگمار برگمان درباره راننده تاکسی

نظر اینگمار برگمان درباره راننده تاکسی
نظر اینگمار برگمان درباره راننده تاکسی

اینگمار برگمان بدون شک یکی از بهترین فیلمسازان تمام دوران است ، کارگردان فیلم های کلاسیک مانند پرسونا ، توت فرنگی های وحشی ، مهر هفتم و فانی و الکساندر

 

.

چنین فیلمهایی الهام بخش کارگردانان سراسر جهان بوده اند .وودی آلن ، توماس وینتربرگ و پل توماس اندرسون از جمله کسانی اند که از میراث گسترده برگمان ایده گرفته اند. برگمان بعد از این همه سال همچنان به عنوان هنرمندی معتبر در نظر گفته می‌شود ، زیرا دستاوردهای سینمایی او همچنان گفتمان انتقادی و گاه به گاهی را ایجاد می‌کند.

.

در یک تصادف عجیب و غریب ، میکل آنجلو آنتونیونی و اینگمار برگمان در یک روز در سال 2007 درگذشتند و تمام علاقمندان سینما به سوگ این دو نشستند.

.

 

برگمان در مصاحبه های متعدد غالباً از برخی از بزرگان تاریخ سینما مانند آلفرد هیچکاک به نیکی یاد می‌کرد ، برگمان هیچکاک را “تکنسین بسیار خوبی” می‌دانست . او همچنین مملو از ستایش برای تعدادی از فیلمسازان معاصر خود بود و از فیلم های فدریکو فلینی و به قول اینگمار “خلاقیت سوزاننده” او و همچنین “راه برقراری ارتباط فرانسوا تروفو” با تماشاگرانش لذت می‌برد. او بالاتر از دیگران ، آندری تارکوفسکی را می‌ستود و او را “بزرگترین این فیلمسازان” می‌دانست‌.

.

با نزدیک شدن به پایان دوران حرفه ای فیلمسازی اینگمار برگمان در اواخر دهه 1980 ، مارتین اسکورسیزی در حال شکوفایی بود ، زیرا گاو خشمگین ، خیابان های پایین شهر و راننده تاکسی را قبل از اکران آخرین فیلم برگمان در سال 1982 روانه سالن‌های سینما کرد. برنده نخل طلا در سال 1976 ، فوراً مورد احترام نخبگان هالیوود قرار گرفت.

.

 

در مورد راننده تاکسی در گفت وگویی درباره خشونت در فیلم های آمریکایی با دانشگاه متدیست جنوبی در دالاس از برگمان سوال شد ، از اینگمار برگمان در مورد ارتباط فیلم با سوء قصد واقعی رئیس جمهور رونالد ریگان ، سوال پرسیدند. برگمان در پاسخ گفت: “در همه هنرهای امروز، شما تجاوز و خشونت دارید ، گاهی تجاوز و خشونت پاک و گاهی کثیف است ، نوعی خشونت هرزه نگاری هست ، من در مورد خشونت هرزه نگاری صحبت نمی کنم زیرا فکر می کنم ربطی به هنرمندی ندارد .»

.

«به گمانم فیلم راننده تاکسی آقای اسکورسیزی فیلمی درباره خشونت در بالاترین سطح هنری است.”اگر ارتباطی بین این شرایط با آقای ریگان و این فیلم وجود داشته باشد ، من فکر می کنم هنرمند نمی‌تواند مسئول این کار باشد زیرا در سراسر جهان افرادی هستند که از هنر در راه نادرست و روش غلط بهره می گیرند.»

 

در حالی که روشن است که اینگمار برگمان کارگردان راننده تاکسی را تحسین می کند ، هیچ یک از فیلم های مارتین اسکورسیزی به فهرست فیلم های مورد علاقه فیلمساز سوئدی راه پیدا نکرده است.