بایگانی‌ها

هیئت داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

هیئت داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
هیئت داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

اعضای هیئت داوران بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حکم محمد حیدری معرفی شدند و هفت سینماگر باسابقه ایرانی شامل محمدرضا هنرمند، شهرام اسدی، محمدرضا دادگو، محمدرضا تخت‌کشیان، رویا نونهالی، ایرج‌رامین‌فر و اکبر نبوی امسال فیلم‌های ایرانی را داوری خواهند کرد.

در این ترکیب دو کارگردان، هنرمند و اسدی، دو تهیه‌کننده، دادگو و تخت‌کشیان، یک بازیگر، نونهالی، یک مدیر هنری، رامین فر و یک منتقد، نویسنده و مستندساز، نبوی حضور دارد.

اما معرفی این داوران چندان هم بی‌حاشیه نبود. یک روز بعد از معرفی رسمی، انجمن منتقدان و نویسندگان سینما با انتشار نامه‌ای در اعتراض به انتخاب‌ نبوی به‌عنوان منتقد اعلام کردند که امسال اجرای نشست‌های خبری جشنواره را بر عهده نخواهند گرفت. چرا که منتقد انتخاب شده در میان هیئت داوران، در فهرست پیشنهادی این انجمن برای داوری فیلم‌ها حضور نداشته!

از کنار اولین حاشیه برای داوران امسال که بگذریم، بررسی سابقه‌ی حضور آنها در ترکیب داوران جشنواره‌ی فجر در بر گیرنده اطلاعات قابل توجهی است.

به غیر از رویا نونهالی، ایرج رامین‌فر و محمدمهدی دادگو (که سال گذشته داور جشنواره بین‌المللی فجر بود)، چهار نفر دیگر قبلا هم در ترکیب هیئت داوران جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشته اند و اتفاقا حضور آنها هم مربوط به دوره‌های پر از حاشیه و دعوا بر سر جایزه بوده.

هنرمند در دوره‌های نوزدهم (1379) و بیست و پنجم (1385) داور بخش مسابقه یا سودای سیمرغ بوده. دوره‌ی نوزدهم سالی بود که چند فیلم مهم مانند «سگ‌کشی»، «باران» و «زیر نور ماه» در جشنواره به نمایش در آمد و طبق معمول شاهد بحث و جدل‌های همیشگی بر سر جوایز و رقابت نزدیک فیلم بهرام بیضایی و مجید مجیدی بودیم.

در دوره‌ی بیست و پنجم هم با نمایش آثاری چون «سنتوری»، «خون‌بازی»، «اتوبوس شب» و «اخراجی‌ها» به یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های جشنواره فجر تبدیل شد، از نادیده گرفتن «سنتوری» در اکثر رشته‌ها و نارضایتی مسعود ده‌نمکی تا اعترض مریلا زارعی به نامزد شدن پوریا پورسرخ در بخش بهترین بازیگر مرد! در نهایت بیشترین جوایز جشنواره را فیلم‌های «روز سوم» و «مینای شهر خاموش» در کنار «خون‌بازی» رخشان بنی‌اعتماد کسب کردند.

شهرام اسدی در هجدهمین دوره جشنواره فجر (1378) داور بخش مسابقه بود. سالی که فیلم‌های مهم جشنواره را «بوی کافور، عطر یاس»، «عروس آتش» و «متولد ماه مهر» تشکیل می‌داند و فرامرز قریبیان در انتخابی عجیب برای فیلم «مرد بارانی» جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد.

داوری تخت‌کشیان هم برمی‌گردد به دوره بیست و ششم در سال 1386 که «آواز گنجشک‌ها»، «به همین سادگي»، «کنعان» و «فرزند خاک» از جمله فیلم‌های پر سر و صدای جشنواره بودند و اختلاف نظرهای زیادی بر سر فیلم‌های مجیدی و میرکریمی در میان تماشاگران و منتقدان به وجود آمد.

نبوی هم در دوره‌های بیست ششم و بیست و چهارم (1384) در هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره فجر حضور داشته. سال 1384 هم یکی از سال‌های پر حرف و حدیث جشنواره با رقابت اصلی میان «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی و «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا بود. آن سال جایزه فیلمنامه اهدا نشد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «به نام پدر» رسید.