بایگانی‌ها

وضعیت تولید دو فیلم آخر گدار چیست؟

میترا فراهانی برای ارائه جدیدترین پروژه خود در MOMA حضور داشت. او تهیه‌کننده آخرین فیلم گدار، «کتاب تصویر» است . با این حال، MOMA نوشته است که او  تهیه کننده «فیلم بعدی» گدار با عنوان «سناریو» نیز بوده است.

 

شاید فیلم تازه گدار در جشنواره ی مانند کن به نمایش در بیاد.براساس صحبت‌های نزدیک ترین همکار گدار، فیلمبردار فابریس آراگنو، نام فیلم های مورد بحث «جنگ های خنده دار» و «سناریو» است.

 

«جنگ‌های خنده‌دار» به ضورت  35 میلی‌متر، 16 میلی‌متر، و سوپر 8 تا 35 میلی‌متری سیاه و سفید فیلم‌برداری شده است،  در حالی که «سناریو» «بیشتر در سبک فیلم‌های ویدیویی کلاسیک با  تصاویر Super-8،ظاهر می‌شود و 35 م.م نیست.

آراگنو همچنین اظهار داشت که گدار به طور خاص می‌خواست به اصل خود بازگردد. گدار گفته بود که فیلم کریس مارکر، «اسکله» “La Jetée” را می شناسید؟ شاید بتوانیم چنین کاری انجام دهیم.»

 فیلم‌های گدار در طول 20 سال گذشته، کلاژهای صوتی/تصویری تجربی بوده‌اند که بیشتر به تصاویر، صداها، تدوین و اشباع‌زدایی علاقه داشتند،  و رگباری دیوانه‌کننده‌ای از اظهارات دادائیستی بودند. به همین دلیل است که اگر گدار «جنگ‌های خنده‌دار» و «سناریو» را کامل نکرده باشد، احتمالاً هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را تمام کند.

 

با این حال، به نظر می رسد که «سناریو» ممکن است تمام شده باشد . هر چه منظور گدار از بازگشت به “منشا” خود بوده، در نهایت ممکن است او یک سورپرایز پس از مرگ را در جشنواره کن سال آینده برای ما آماده داشته باشد. سناریو می‌تواند آخرین ترفند او در یک  کارنامه تاریخی ترفندگرایانه باشد.