بایگانی‌ها

کارگردان مشهور از فیلم جدیدش می‌گوید

کارگردان مشهور از فیلم جدیدش می‌گوید
کارگردان مشهور از فیلم جدیدش می‌گوید

ساختن یک فیلم حماسی درباره جنگ جهانی دوم توسط خالق «اینسپشن» از همان ابتدا عجیب بود، عجیب تر از آن رده سنی PG-13 (مناسب برای افراد کمتر از سیزده سال در صورت همراهی والدین) فیلم جدید است، فیلمی که داستان به تله افتادن هزاران سرباز متفقین توسط نازی ها در ساحل دانکرک را روایت می کند. ظاهرا اصلا نباید منتظر فیلمی چون «نجات سرباز رایان» باشیم، چرا که کریستوفر نولان در آخرین مصاحبه‌اش گفته:

«همه ی بلاک‌باکسترهای من دارای رده سنی پی جی-13 بوده اند، من با این رده‌ی‌ سنی راحت هستم. دانکرک یک فیلم جنگی نیست، بلکه روایتی از بقا است. محتوای داستان غنای زیادی دارد و لزومی ندیدم تنها وجه خونین جنگ روایت شود، که در فیلم‌های زیادی هم به خوبی به آن پرداخته شده است. تمام تلاش ما بر این بوده که تنش را طور دیگری ایجاد کرده و از زوایای دیگر مخاطب را به داستان نزدیک کنیم.»

این صحبت‌ها تصورات قبلی از یک بلاک باکستر جنگی را کاملاً تغییر می‌دهد، دیگر نباید منتظر دیدن «نجات سرباز رایان» به روایت نولان باشیم، به نظر می‌رسد که دانکرک یک فیلم کاملاً تجربی است:

«به نظر من دانکرک یک رویداد جهانی است که جزییات زیادی از ذات بشری در آن نمایان می‌شود. تمام تلاش ما بر این بوده که تجربه‌ی لحظه‌به لحظه را برای مخاطب ایجاد کنیم. دانکرک انسانی‌ترین فیلمی است که من تا به حال ساخته‌ام، روایت تلاش برای بقا…، شما لحظه به لحظه با کاراکترهای فیلم پیش می‌روید، طوریکه پس از تماشا زمان زیادی برای فکر کردن لازم ندارید تا بگویید که آن‌ها چه کسانی بودند و به چه کسانی تبدیل شدند»

«دانکرک» بیست و یک جولای به نمایش در خواهد آمد و از حالا چه در گیشه و از نظر واکنش‌های منتقدان و فصل جوایز حساب ویژه‌ای روی فیلم باز کرده اند.