بایگانی‌ها

غذا و مد/ درباره فعالیت‌های اخیر ژولیت بینوش

بعضی از بازیگران نماد سینما ملی کشورشان به دلیل ترکیب کیمیاگری رفتار و انتخاب فیلمها هستند. شاید کلینت ایستوود برای آمریکا یا هیو گرانت برای انگلستان چنین ویژگی داشته باشد. در کشور فرانسه یکی از ستارگان کهن‌الگویانه، ژولیت بینوش است که وقار و لبخند مبهمش بارها زینت‌بخش پرده‌های سینمای ویژه فیلم‌های هنری و همینطور سینمای تجاری بوده است. از زمانی که با نقش یک بازیگر در «قرار ملاقات»(آندره تشینه، 1985) وارد دنیای بازیگری سینما شد تا ده سال بعد که با فیلم رمانتیک «بیمار انگلیسی»(آنتونی مینگلا، 1996) شهرت جهانی پیدا کرد و برنده اسکار شد.

🔹ژولیت بینوش در «طعم چیزها» ساخته تران آن هونگ همراه با بنوآ مژیمال(همراه پیشین زندگیش) ایفای نقش کرد. فیلمی که انتخاب کشور فرانسه به عنوان نماینده در اسکار بجای «آناتومی یک سقوط» بود اما به فهرست پنج نامزد نهایی راه پیدا نکرد. و در سریال اپل تی وی پلاس با نام «The New Look» نقش کوکوشانل را ایفا کرده که یعنی بینوش پرچم غذا و مد را که نماد فرهنگ فرانسوی است با این دو پروژه در خارج از مرزهای فرانسه به اهتزار درآورده است. وقتی از او می‌پرسند که آیا نماد ملی کشور فرانسه است، پاسخ می‌دهد:« من مشکلی برای ایفای چنین نقشی ندارم. » و در ادامه درباره «طعم چیزها» تاکید می‌کند:«اما مهم احساس مردم است چون مخاطب با چیزی ارتباط برقرار می‌کند که برزبان جاری نمی‌شود و فراسوی ایده است. البته تم غذا در طعم چیزها یکی از آن هاست. اما موضوع آمیخته شدن عشق و غذا است. »

🔹تران به خاطر می‌آورد که مژیمال در دوران فیلمبرداری سکانس پیچیده آخر فیلم «طعم غذا» فی‌البداهه رفتار کرد. در این سکانس اوژنی(بینوش) از شخصیت مژیمال می‌پرسد که او آشپز یا زنش بوده؟ و مژیمال باید جواب می‌داد تو آشپزم بودی تا ادای احترامی به استادی اوژنی در آشپزی باشد. اما مژیمال کلمه «و همسرم» را هم به دیالوگ اضافه می‌کند.تران می‌گوید:« و این کل مفهوم سکانس را تغییر داد.من گفتم ببین بنوآ، دیوانه شدی. چرا دیالوگ را عوض کردی؟ او نزدیک شد، خندید و آرام طوری که ژولیت نشنود زیرگوشم گفت که متاسفم. من غرق چشم‌های ژولیت شدم.»

🔹ژولیت بینوش قرار است در «بازگشت» به کارگردانی اوبرتو پازولینی که اقتباسی از ادیسه است، ایفای نقش کند. او نقش پنه‌لوپه را مقابل الیس (رالف فاینس) بازی خواهد کرد. بینوش همچنین ماه گذشته ریاست آکادمی فیلم اروپا را برعهده گرفت.