بایگانی‌ها

نخستین واکنش‌ها به سریال «شکوفه‌های شانگهای»/ نخستین تجربه سریال‌سازی ونگ کار وای

سریال سی قسمتی «شکوفه‌های شانگهای» به کارگردانی ونگ کار وای سه سال تولیدش طول کشید. این سریال نخستین تجربه سریال‌سازی ونگ کار وای است که براساس رمان شکوفه‌ها نوشته جین یوچنگ اقتباس کرده است. این پروژه جاه‌طلبانه شبیه هیچ یک از سریال‌های چینی نیست. لیو کینگ سردبیر روزنامه ونهوی بائو در شانگهای درباره «شکوفه‌های شانگهای» می‌نویسد که قطعا این سریال در فهرست بهترین‌های منتقدان چینی در سال 2024 خواهد آمد.

 

🔹 موفقیت نمایش، تأثیر متقابل بین سبک کارگردانی امپرسیونیستی ونگ و وسواس ظریف رمان به جزئیات زندگی در شانگهای در نیمه دوم قرن بیستم است. نتیجه نهایی کمتر اقتباسی وفادارانه از رمان و بیشتر تفسیری دوباره از آن سال‌ها  به واسطه کارگردان مشهوری است که شخصیت‌های رمان را برای انطباق با دیدگاه خود و  سبک نگاه خود از شهر بازآفرینی کرده است.

 

🔹اگرچه ونگ بیشتر با هنگ کنگ ارتباط داشت، اما او در شانگهای به دنیا آمد و  پنج سال اول زندگی خود را در این‌جا گذراند، و خاطرات او از شهر همیشه بخشی از آثار  او بوده است. برای مثال ، کاراکتری که ربکا پن  خواننده و بازیگر متولد شانگهای، در شاهکار او  «روزهای وحشی بودن»و  ـ«در حال و هوای عشق»  بازی کرد، شباهت زیادی به مادر خود ونگ دارند.

 

 

🔹«شکوفه‌های شانگهای» بیشتر از خاطرات ونگ از شهر  سرچشمه می‌گیرد، همانطور که در دهه 1990 بود، زمانی که او برای دیدار با خانواده‌اش به سرزمین چین بازمی‌گشت. او شخصیت‌هایش را در نور طلایی غرق می‌کند در حالی که به جزئیات نوستالژیک آن دوران زینت می‌بخشد: منظره‌ای از رودخانه هوانگپو از طریق پنجره‌ی هتل «پیس» خانه‌های قدیمی مملو از خانواده‌ها، غذاهایی مانند رول برنج شفته و دنده‌های گوشت خوک پخته، و تصاویر تکراری از  برج پرل  که هنوز در حال ساخت است – همه آنها حاکی از تغییرات دگرگون کننده ی است که شهر در دهه نود به خود دید.