بایگانی‌ها

کدام کارگردان، کدام ابرقهرمان؟

کدام کارگردان، کدام ابرقهرمان؟
کدام کارگردان، کدام ابرقهرمان؟

ایندی وایر هر هفته از چند تن از منتقدان سوالاتی را درباره‌ی سینما مطرح می‌کند که دوشنبه‌ی هر هفته پخش می‌شود. سوال این هفته‌ی ایندی وایر به شرح زیر است:
«زن شگفت‌انگیز» و «بلک پنتر» به ژانر ابرقهرمانی کمک کرده‌اند تا خود را از نظر قدرت اجتماعی و خلاقانه تجدید کند. و قطعا قسمتی از موفقیت این آثار به کارگردانانشان باز می‌گردد. با توجه به این نکات کدام یک از فیلمسازها برای ساختن آثار بعدی ابرقهرمانی مناسب و جذاب به نظر می‌آیند.

در زیر به کارگردانان مهم و جذاب اشاره شده در پاسخ‌ها پرداخته می‌شود.

 

بونگ جون هو

وایتیتی، کوگلر و جنکینز توانسته‌اند جهان شخصی خودشان را به سینمای مدل شده‌ی ابرقهرمانان تزریق کنند. اگر بخواهیم کسانی را که باید فیلم ابرقهرمانی بسازند انتخاب کنیم یکی از اولین نام‌هایی که به ذهنمان می‌آید بونگ جون هوی کره‌ای است. او در عین حال که می‌تواند یک اکشن پرهیجان بسازد، آثارش گونه‌ای از طنز هرج و مرج گرایانه، بدگمانی نسبت به جهان و در عین حال ذاتی کودکانه را ارائه می‌دهند. پس اگر دنبال کسی می‌گردید که فیلم هالک را بسازد او آدم مورد نظر شما است.

 

چارلی کافمن

خیلی‌ها همیشه برایشان عجیب بوده که چرا هیچوقت فیلمی درباره‌ی ذات و ریشه‌ی ابرقهرمانان ساخته نمی‌شود. اگر کسی بخواهد درباره‌ی ابر انسان نیچه و فلسفه‌ای که در «چنین گفت زردتشت» مطرح می‌کند فیلمی بسازد احتمالا کسی بهتر از چارلی کافمن نمی‌تواند پیدا کند. فیلم حتی می‌تواند ادامه‌ای بر «اقتباس» باشد و نامش را «ابرانسان» بگذارند.

 

آنا لیلی امیرپور

آنا لیلی امیرپور حسی از کج خلقی، اهمیت و در عین حال کمکش درونی را حتی در منفی‌ترین شخصیت‌ها ارائه می‌دهد. حس و حالی که برای فیلم‌های ابرقهرمانی لازم است. در کنار این موضوع امیرپور مهارت بالایی در ایجاد اتمسفر موثر صحنه دارد. صحنه‌هایی که دیالوگ‌های بیرونی و درونی را به درستی بازتاب می‌دهند.

 

کاترین بیگلو

کاترین بیگلو تنها کارگردان زن تاریخ است که اسکار کارگردانی گرفته. او استاد تعلیق‌هایی است که اجازه‌ی نفس کشیدن بهتان نمی‌دهد و مخاطب را به مرز خفگی می‌رساند. اگر بیگلو فیلم ابرقهرمانی‌ای بیرون از جهان سینمایی و مارول و دی‌سی بسازد از آن دسته آثاری است که برای دیدنش باید لحظه شماری کرد.

 

لوک بسون

با وجود اینکه بسیاری واکنش‌های منفی‌ای نسبت به «والریان و شهر هزار سیاره» نشان داده‌اند و آن را شلوغ و خالی از منطق درونی دانسته‌اند اما با نگاهی به فیلم می‌شود متوجه شد که نگاه بصری لوک بسون نسبت به جهان‌های بین سیاره‌ای همان چیزی است که «گرین لنترن» لازم دارد.

 

تری گیلیام

کم نیستند عشق فیلم‌هایی که با خودشان می‌گویند اگر تری گیلیام یک فیلم ابرقهرمانی بسازد چه شکلی می‌شود؟ سال‌ها پیش گیلیام قصد داشت «نگهبانان» را بسازد اما چنین اتفاقی نیافتاد. البته با توجه به سن و سال زیاد و بی‌علاقگی‌اش نسبت به ژانر احتمالا هرگز فیلم ابرقهرمانی‌ای به کارگردانی تری گیلیام نخواهیم دید.